WRC træder ind i ukendt land i denne week-end – i hvert fald når det gælder de nuværende teams og kørere. Rally Polen var sidst en del af VM helt tilbage i 1973 og da ingen af de førende teams har deltaget i rallyet i de seneste år, hvor det har været en del af EM, er der ingen, som kan trække på tidligere erfaringer.
Kørerne fra både Ford og Citroën er derfor helt enige om, hvad der er det allervigtigste for dem i den kommende week-end: Noterne skal bare være i orden. Normalt har kørerne altid noter liggende fra tidligere års rallies og selv om hastighedsprøverne ændrer sig noget fra år til år er det sjældent, at der ikke er en hel del tidligere noter, der kan anvendes som udgangspunkt under gennemkørslen af prøverne.
Denne gang skal alle noter laves helt fra bunden. Det lægger et ekstra pres på kørerne, som ikke blot skal beskrive vejforløbet, men også skal vurdere hvordan prøvernes beskaffenhed er. Hvert land har sine metoder til at lave veje og en rallybil opfører sig ikke på samme måde på en grusvej i Polen som på en grusvej i eksempelvis Finland. Og så kommer der yderligere ukendte faktorer som, hvordan det hele ser ud i regnvejr, hvordan overfladen ændrer sig når der har været flere biler igennem. Jo, det har været hårdt arbejde i dagene op til Rally Polen.
Ford teamet stiller op med optimismen på højt tryk. Først på sæsonen så det ud til at Citroën – og især Sebastien Loeb – var umulige at stoppe, men nu er det Ford, som stiller op med friske sejre i bagagen. Loeb kørte af vejen sidst i Acropolis Rally. Ganske grundigt, endda, og det kan meget vel tænkes at sidde lidt i baghovedet hos ham. Hans afkørsel skete på en helt ny hastighedsprøve og han vurderer, at det kan have været fordi han i det øjeblik tænkte over, om hans noter skulle tilrettes en lille smule. Denne gang skal han køre et rally, hvor den slags tanker vil være i hovedet af ham på hver eneste prøve!
Men på den anden side kan Loeb godt tillade sig at slå en lille smule koldt vand i blodet. Ganske vist er det sidste par rallies ikke gået helt efter hans hoved, men han fører stadig VM med 7 point ned til Mikko Hirvonen og det tillader ham at bruge rallyet til at finde tilbage i sin rytme og køre en sikker placering hjem, hvis han føler, der er behov for det.
Ukendte prøver og fronterne trukket op til en god duel. Det er rally, som vi kan lide det!