AT&T Williams’ Sam Michael kigger her tilbage på en sæson fyldt med højdepunkter, og ser samtidig frem mod 2010.

Næste sæson byder på to nye kørere for det hæderkronede Formel 1-team, men også større regelændringer kræver opmærksomhed. Og så skal FIA lade de tekniske regler være og fokusere på banerne, hvis de ønsker flere overhalinger.

Q: Hvad er dine generelle tanker om teamets sæson?

Sam Michael: 2009 var et godt skridt fremad fra hvor vi har været i tidligere sæsoner, især fra et aerodynamisk perspektiv og med hensyn til sammenhængen i bilen på tværs af forskellige områder. Det var en meget konkurrencedygtig sæson i år med kun et sekund, der skilte feltet i nogle løb. Det var så også tilfredsstillende, når vi hentede en ekstra tiendedele eller to ud af bilen på disse baner. Alt i alt var i år et godt skridt fremad, men vi sluttede ikke, hvor vi ønskede at være.

Sam Michael fra Williams F1
Sam Michael fra Williams F1

Q: Hvad var op-og nedture?

Sam Michael: Jeg tror, at højdepunkterne i form af performance var, da Nico var førte i Malaysia, inden regnen kom, og derefter i Singapore hændelsen med den hvide linje. Bilens langt bedre performance på Silverstone øgede også vores troværdighed.

Q: Og hvordan synes du, at Nico og Kazuki performede?

Sam Michael: Nico har gjort et stort stykke arbejde for teamet og scorede alle vores point i år. Han er kommet langt som kører, fra da han sluttede sig til os for fire år siden, og vi ønsker ham alt godt. Kazuki forbedrede sig som kører i år og gjorde et stort stykke arbejde i at sætte bilen op over løbsweekenderne. Uanset kørte han bedre i år end sidste år. I 2008 scorede han point, men i en bil, der var ikke så konkurrencedygtig. Forskellen var, at dette års felt var så tæt, og derfor var gridden så hård. Hvis du var et par tiendedele fra, klarede du det ikke.

Q: Teamets treårige partnerskab med Toyota er ophørt med skiftet til Cosworth. Hvordan var Toyota som motorpartner?

Sam Michael: Vores samarbejde med Toyota var fremragende. De lavede godt udviklingsarbejde for os, og de gik altid et ekstra skridt. Vi har kun gode minder fra vores tid sammen med dem. Det er et tab for sporten, at de har trukket tilbage, og vi ønsker alle de ansatte i Køln alt godt fremover.

Q: Der var betydelige ændringer af reglerne for 2009 med det klare formål at forbedre racingen. Lykkedes det, synes du?

Sam Michael: Jeg synes klart, at ændringerne gjorde det lettere at følge efter bilerne men der er en masse arbejde, der stadig skal gøres. En af de ting, som ikke blev behandlet i 2009-ændringerne, er banedesignet. Ser man på baner som Barcelona, hvor ingen overhaler, og så tager man nøjagtigt de samme biler til baner som Monza, Hockenheim osv., hvor der er masser af overhalinger. Forskellen er banelayoutet. Arrangørerne er nødt til at se nærmere på at skabe en langsommere svinger, som leder ud på lige stræk, og på at fjerne chikaner. Hvis man ser på et sted som Abu Dhabi, så er der nogle gode aspekter på banen, men der er også grundlæggende fejl. Der var ikke godt nok racing der, og arrangørerne skal rette op på det før næste år. Du kan ikke blive ved at skyde skylden på bildesign. FIA ser på dette nu og vil forhåbentlig løse problemet.

Q: Kan du tage os gennem regelændringerne for næste sæson?

Sam Michael: Der vil være tre vigtige ændringer: smallere fordæk, ingen optankning og et forbud mod hjulkapsler. Smallere fordæk vil flytte vægtfordeling bagud en anelse, hvilket vil påvirke aerodynamik og opsætning af bilen på grund af, hvor dækkene laver luftstrømme. Uden tilladt tankning skal alt brændstoffet være på fra starten af løbet, så føreren bliver nødt til at passe på bremser og dæk mere effektivt, end de nogensinde har gjort. Et forbud mod hjulkapsler bør også forbedre luften bag bilen, så kørerne kan komme tættere på hinanden. Det vil forhåbentlig bidrage til bedre overhalingsmuligheder.

Q: Hvis vi ser frem mod 2010, så er det helt nyt med Williams, først og fremmest med en helt ny kørerduo. Kan du forklare valget af Barrichello og Hülkenberg?

Sam Michael: Vi valgte Rubens, fordi han har vundet flere Grand Prix’er og har en enorm erfaring, han har også stadig en enorm iver efter at vinde løb. Han er hurtig og er den komplette pakke. Vi kombinerer Rubens med Nico Hülkenberg, en rookie, men en, der har vundet alt, hvad han har deltaget i, siden han startede i karting. Nico har et stort potentiale for fremtiden. At kombinere ungdom med erfaring, er hvad vi ønskede.

Q: Hvad kan hver af dem give teamet, og hvad er dine forventninger til dem?

Sam Michael: Vi forventer, at begge vil levere på niveau med bilen og mere. Rubens har allerede en motiverende effekt, og vi forventer, at han fortsætter med at smitte alle i Grove. Nico har arbejdet på fabriksgulvet hele året, så alle kender ham og står bag ham. Vi ønsker at begge pusher fabrikken mod sejre. Medmindre du har arbejdet med en løbsvinder, ved du ikke, hvor niveauet er, og det er noget, Rubens vil bringe os, som vi forventer vil have en stor effekt på holdet.

Q: Teamet skifter til Cosworth-motorer næste år. Vil de være i stand til at konkurrere mod teamsene med Mercedes og Ferrari?

Sam Michael: Cosworth har en masse arbejde at gøre i løbet af vinteren på dynos, især på brændstofforbruget, men med hensyn til ydeevne og pålidelighed, vil det være vanskeligt at bedømme, hvor konkurrencedygtige de er, indtil vi kommer ud på banen. De er ledet af engineers og skubber hårdt på, og hvad vi har set hidtil, er opmuntrende.

Q: Hvordan går vinterens udvikling af FW32?

Sam Michael: Det går rigtig godt. Det er et hårdt race i løbet af vinteren for at se, hvor meget downforce man kan tilføje, og hvor meget drag man kan fjerne. Det er også et spørgsmål om at optimere alle de forskellige designdele og den mekaniske udvikling. Begge er områder med stor aktivitet i øjeblikket, og vi gør gode fremskridt, men der er stadig meget at gøre.

Q: Hvornår vil FW32 få banedebut?

Sam Michael: I den første uge af februar med de fire enkeltbilstests forud for Bahrain.

Q: Der er en test for unge kørere i december, hvem vil teamet have i cockpittet?

Sam Michael: Vi vil have Andy Soucek den første dag som en del af præmien for at vinde F2.Derefter vil Nico Hülkenberg overtage de resterende to dage.

Q: Hvad er teamets ultimative mål for 2010?

Sam Michael: Vores mål er at pushe det hele til et langt højere niveau fra den solide base, som vi havde med FW31; fra vores chauffører til motorer, chassis og performance på banen. Alle på fabrikken er gearede til det, og vi ønsker at det skal blive et år, der handler om at flytte til det næste niveau. Vi har brug for at genetablere os selv som en af de bedste hold, og 2010 er vores bedste mulighed for at gøre det.

Foto: