Race Director Charlie Whiting mener fortsat, at F1’s omstridte cockpitbeskyttelse, også kaldet Halo, bliver klar til næste sæson.
Halo, der skal forsøge at modvirke, at kørerne bliver ramt i hovedet af vragdele, har været under udvikling i længere tid. Senest viste Ferrari deres bud på en løsning i forbindelse med pre-season testdagene i Barcelona, og siden har også Red Bulls ingeniører givet et bud på en løsning.
– Jeg synes, det går ganske godt. Halo er blevet testet udførligt nu, og jeg tror, det vil give en god beskyttelse mod for eksempel et flyvende hjul. Det er det, vi primært har testet med, forklarer han til Motorsport.com.
– Vi må lave en risikoanalyse på det, og vi mangler fortsat at se mere på en række andre faktorer, der er forbundet med Halo. Herunder, hvordan det påvirker redningsholdene, når de skal have en kører ud af en bil med Halo.
Lige nu drives udviklingen af en lille gruppe, som FIA har nedsat. Den ledes af Mercedes og Ferrari, mens Red Bull har budt ind med en løsning, der går ganske andre veje. Endnu mener Whiting dog, at Red Bulls bud endnu ikke er så udviklet som det, Ferrari testede i Spanien.
– Gruppen arbejder lige nu på at designe fastgørelsespunkter til bøjlen. Målet er, at de er færdige i slutningen af maj.
Overfor Motorsport.com anerkender han samtidigt, at det er helt afgørende, at man har et standarddesign klart i så god tid, at alle hold kan tage højde for det på deres 2017-biler.