Imens vejret tilsmiler danmark, og de fleste af os holdte fri, blev de første fri træninger til årets andet World Endurance Championship løb kørt på Spa banen i Belgien. Vejret i Belgien er for en gang skyld også rigtig godt og derfor blev de to træninger også relativt udramatisk.

Porsche LMP1 var hurtigst I den første fri træning, hvilket I sige selv ikke var en overraskelse, og hurtigste tid var 1:58.012, sat af Brendon Hartley.  Uden at dumpe de øvrige LMP1 deltagere, så var det en sikker 1-2’er Porsche lavede.

Best of the rest var lidt overraskende Toyota TS050 #6 med tiden 1:59.429, hereafter kom den første Audi R18 #7 med 4. Hurtigste tid.

Hurtigste LMP1-L var de to Rebellion Racing R-One som igen udklasserede Team ByKolles CLM. Hurtigste LMP1-L tid I den første fri træning var 2:04.157  Sat af Rebellion Racing R-One #13.

Anden fri træning bød i den grad på en overraskelse i LMP1-H hvor vi så de to Toyotaer værende de hurtigste biler på banen. Toyota TS050 #6 med Stephane Sarrazin bag rattet, satte tiden 1:58.556 efter kun 10 minutters kørsel, og det endte med at være den bedste tid I den 2. fri træning.

Efter de to Toyotaer kom ikke overraskende de to Porscher, hvor #1 med Timo Bernhard, Mark Webber og Brendon Hartley var hurtigst af de to.

Generelt var den anden fri træning noget skidt for Audi. Audi #7 var kun 5. Hurtigst LMP1-H og #8 kørte slet ikke. Det skyldes en fejl på de forreste drivaksler. Det er nærliggende at tro, at Audi har udfordringer efter de blev tage med for lav riddehøjde på Silverstone? Vi må se om fredagen kan punktere teorien.

GTE klassen er som altid spændende og pro klassen er selvfølgeligt I særklasse spændende fordi der er Dansk deltagelse. Den første fri træning viste at Aston Martin Racing var rigtig hurtig og Jonny Adam satte hurtigste tid I #97. Tiden var 2:19.296 , og næstbedste tid var #98 Aston Vantage med tiden 2:19.748.

#95 var desværre ikke med fremme i denne session, og der begynder at tegne sig et billede af at #95 har sin helt egen model for hvordan en race weekend skal afvikles.

Ved anden fri træning I GTE pro var det James Calado i #51 AF Corse 488 der var hurtigst 2:18.494, efterfulgt Aston Martin #97 med tiden. På 4. pladsen kom Dane-train #95 med tiden 2:19.424, hvilket ikke er prangende, men bestemt acceptabelt.

#77 Porsche 911 RSR (2016) fra Dempsey – Proton Racing med Michael Christensen satte tiden 2:21.150, hvilket I den gra ikke er godt nok.

GTE am klassen for de ‘gamle’ GTE biler blev I den første fri træning domineret at #98 Aston Martin Racing der satte tiden 2:19.748, som satte de fleste GTE biler til vægs. Den eneste GTE der var hurtigere end #98, var søster-GTE-pro bilen, som var hurtigst i GTE pro klassen.

Dramaet i 1. fri træning stod Porsche og Corvette for. #2 Porsche 919 fik de Sort/orange flag to gange under denne session for brud på de tekniske regler omkring bilens telemetri system.

Larbre Competition havde en meget dårlig torsdag på Spa, for bilen stopped ude på banen I slutningen af den første fri træning. Blien blev brage tilbage til pitlane, og fikset til anden fri træning. Midtvejs i anden fri træning begyndte Larbre Corvetten at tabe fuel på bane, som bilen skred rundt i og kørte af banen. Dette uheld bragte det røde flag frem, så Corvetten kunne fragtes væk fra banen.

Hurtigstre GTE am bil I ande fri træning var #86 Gulf Racing med tiden 2:20.397.

Fredagen byder på 3. fri træning og kvalifikatione.