Det blev en søndag eftermiddag op ad bakke for Tom Kristensen, da han sammen med Allan McNish skulle kæmpe sig frem fra sidst i feltet i 6 Hours of Silverstone.

Forud for placeringen i den tunge ende var der ellers fuld dramatik i fronten af løbet, hvor de to Audi og Peugeot skiftedes til at føre. Efter otte omganges kørsel var den lynhurtige skotte i front af feltet, men kun knap en time inde i løbet måtte McNish i pit for at reparere Audien efter kontakt med Ferrari.

– Vi havde en god bil i qualifying og en rigtig god bil i begyndelsen af løbet. Jeg havde en fantastisk kamp med Sébastien Bourdais. På et tidspunkt var jeg for tæt på pitmuren, da jeg overhalte ham ind i sving 1. Trods det var det en ren og fair kamp, der desværre sluttede for tidligt, da en Ferrari valgte en meget mærkelig linje og beskadigede mit venstre forhjulsophæng. Det var i princippet enden på vores løb – og også hans, da han fik en et minut lang stop-and-go-straf, siger Allan McNish i en pressemeddelelse.

McNish’ danske medkører var ærgerlig over uheldet – også på vegne af teamet.

– Efter det var vi seks omgange bagud, og det handlede bare om at komme i mål og hjælpe Audi-søsterbilen, hvis det var muligt. Det ærgrer mig, at vi ikke var med fremme for vores crew. Men man kan være sikker på én ting: Vi vil gøre alt for at vi til næste løb på Road Atlanta vil være med og kæmpe om det helt store trofæ, siger Tom Kristensen.

Resultaterne betyder, at Peugeot-teamet har et solidt polster inden ILMC går ind i slutfasen med først Petit Le Mans den 1. oktober.

Stillingen for konstruktører i LMP1 efter 5 af 7 løb:

1. Peugeot 153

2. Audi, 108.

Stillingen for teams i LMP1 efter 5 af 7 løb:

1. Peugeot Sport Total, 81

2. Audi Sport Team Joest, 74

3. Team Oreca Matmut, 34
4. Rebellion Racing, 33
5. Oak Racing, 16
6. Aston Martin Racing, 4