Når DTM denne weekend på Eurospeedway afvikler anden afdeling i år, har Audi muligheden for at passere BMW i alletiders sejrsliste i det tyske mesterskab. 50 sejre lyder rekorden på, som Audi, der i år fejrer 100 års jubilæum, nu har rettet sigtet mod.

Men selvom Audi var totalt dominerende i første afdeling på Hockenheim, regner hverken kører eller teams med at det bliver ren walkover igen.

Tom Kristensen har også gode minder fra banen i Lausitz, omend ingen sejre. Tre podiepladser er det blevet til danskeren, der fører DTM efter sin sejr i åbningsløbet.

– Jeg kommer altid gerne til Eurospeedway! Hvad banen angår, så byder asfalten på meget lidt friktion. Mange retningsskift med 180 graders kurver præger baneforløbet. I de langsomme kurver behøver man god balance og traktion, her handler det om mekanisk greb.

I 2005 vandt Mattias Ekström mærkets til dato eneste sejr, ved egen kraft, på Eurospeedway. I 2004 vandt svenskeren også, men først da briten Gary Paffett i Mercedes-Benz blev diskvalificeret for at have for lidt brændstof tilbage i tanken efter løbet.

Ich bin immer gerne am EuroSpeedway Lausitz. Was die Strecke angeht, so bietet der Asphalt wenig Reibung. Viele Richtungswechsel aus 180-Grad-Kurven prägen den Streckenverlauf. In den langsamen Kurven brauchen wir gute Balance und Traktion. Dort geht es um mechanischen Grip. Ich bin mir Micher, dass unser Audi A4 DTM darin gut ist.”

Mattias Ekström blev i Hockenheim frarøvet en noget nær sikker sejr efter at have domineret hele weekenden. Men den svenske dobbelte DTM-mester tror ikke på en gentagelse af premiereformen.

– Jeg tror, at det med tillægsvægten bliver tættere end i Hockenheim. Vi vil ikke se nogen dominans. Vi har hårdt arbejde foran os og må forberede os godt. Et er sikkert: Jeg kan rigtig godt lide den nye bil. Den passer godt til min kørestil, siger Mattias Ekström.

DTM kører roll-out fredag, træning og kvalifikation lørdag og løbet søndag.

Foto: Audi Motorsport