Det så længe ud til at blive en godkendt næstsidste DTM-weekend for Audis Tom Kristensen. På den franske bane Dijon-Prenois startede alt godt for Kristensen, der ved finalen på Hockenheim kører sit sidste DTM-løb.

Men kort før mål var hurtige tider, podiechancer og en inspirerende overhaling på Bruno Spengler lige meget. Kristensen led samme skæbne som flere af Audi-kollegaerne med en punktering og fik ikke overraskende det sorte flag for at skyde genvej.

– Det var for størstedelen en perfekt weekend. Det begyndte med bedste tid i fri træning. I kvalifikationen kæmpede vi om de første fire pladser i regnen. I warmup var jeg hurtigst. Da jeg så lå på andenpladsen i de første omgange af løbet, så alt virkeligt godt ud. Farten var der, og havde man taget mig ind tidligere, havde jeg nok ligget etter, siger Tom Kristensen.

– Så fulgte en skøn kamp med Bruno Spengler. Desværre fik jeg problemer med bagdækkene kort før slut. Fem eller seks omgange før mål blev et dæk ødelagt. Jeg ville tage bilen i pit sådan at jeg ikke beskadigede den eller udsatte andre for fare. Derfor kortede jeg banen af efter sving 3. For det fik jeg det sorte flag – men mit løb var alligevel ovre, siger Tom Kristensen.

Da fire af de hurtigste Audier alle punkterede på venstre baghjul, er teamene nu igang med indre ransagelse før showdown på Hockenheim.

– Det er et skuffende resultat for os. Særligt, da man har set, hvilken performance vores biler havde i dag. At lige netop Timo (Scheider, red.) fra 16. startposition var den bedste Audi over målstregen, havde ingen vel troet. Dækskaderne ramte vores hurtigste biler. Det er nødvendigt, at vi opklarer, hvad der har været til grund for det, siger Dr. Wolfgang Ullrich, Audis motorsportchef.

Foto: Audi Motorsport