I dag er det kommet frem, at Honda og Ferrari begge har gjort brug af nogle “engine tokens” forud for Canadas Grand Prix. “Engine tokens” – bedre kendt som de point, alle teams kan bruge til udvikling over sæsonen, skal sikre, at der kan skabes forbedringer, men uden udviklingsræset løber løbsk.
Systemet kom i brug efter det nye motorreglements fastfrysning i 2014.

Der blev ellers spekuleret i, om de forskellige teams og producenter ikke var interesserede i at gemme deres tokens til senere brug, men i et officielt dokument, som alle teams fik af FIA mandag, kom det frem, at Honda og Ferrari begge har brugt nogle af deres tokens. Det er også værd at notere, at Ferrari har brugt tre tokens, mens Honda har brugt to. Dermed har Ferrari, Honda og Mercedes alle syv tokens tilbage at bruge af. Renault har i skrivende stund 12.

Ferrari er ifølge Motorsport.com ganske hemmelighedsfulde om planerne for brugen af teamets tokens. Ifølge magasinet, så mener man, at Ferraris plan er at optimere topstykkets design. Men hvornår det kommer i brug, har Motorsport.com intet godt bud på, for teamchef Maurizio Arrivabene har givet tvetydige meldinger om det i den senere tid. Således sagde han i Monaco, at Ferrari nok ville holde igen med at bruge engine tokens, men senere har han også sagt, at teamet ikke vil bruge dem i Canada, og at han i øvrigt heller ikke vil ud med, hvornår det sker. Mercedes skal ikke have for meget information, hedder det sig.

Også Honda har haft gang i nogle af sine tokens. Endnu er det ikke noget, som japanerne vil ud med, men rygtet siger, at de kunne have planer om at køre med en opgraderet motor i Østrig.

OPDATERING:
Det seneste nye er, at Honda overfor netop Motorsport.com nu har bekræftet, at de vil bruge de reviderede dele allerede i Canada, da banen som bekendt kræver power.

De resterende producenter, Mercedes og Renault, har endnu til gode at bruge tokens.