Så kom dagen som mange af os har set frem til, nemlig den officielle testdag. Formiddagen viser sig ikke vejrmæssigt fra den bedste side. Der er overskyet og kun omkring 15 grader, med en forventning om regn inden denne session er overstået
Frédéric Sausset har været ude og køre i Garage56 Morgan LMP2 – Nissan, men er lige bundskraber i forhold til de andre LMP2 team, men Spændende hvad det kan udvikle sig til. Holdet ender med tiden 3:49,185, hvilket på ingen måde rækker til andet end en bundplacering i LMP2.
Efter ca. en times kørsel så vi det som vi bestemt ikke har lyst til at se, og det er #63 GTE pro Corvetten med Spanske Antonio Garcia i bilen, som køre af banen for enden af Mulsanne langsiden. Bilen løftes ud af gruset, og køre selv tilbage til pitten, hvor den opholder sig længe, for at blive tjekket.
Godt to timer inde i session er Audi #8 parkeret i pitten med flere laptop’s hokked up på den. Det forlyder at hybrid systemet driller dem rigtig meget. Vi håber at de får styr på det, men det topper bare bekymringen omkring holdbarheden på året LMP1-H biler. Og udfordringerne stopper åbenbart ikke for Audien er åbenbart også udfordret på overophedning af bremserne. Skidt tidspunkt og opdage den slags ting. Efter lang tid i garagen kom den dog tilbage på banen.
Audi #7 er samtidig i pitten for at få skiftet sin transponder, men sjovt nok er de lige nødt til også at hooke laptop’s op på den bil. Den kom dog hurtigt tilbage på banen.
Efter ca to timer havde vi en GTE bil i gruset i de om byggede Porsche kurver. Det er ikke layoutet på banen, men afkørsels områderne der er gjort mere sikre. Når man ryger i gruset der, skal der hjælp til at få bilen ud igen, og det udløste et rød flag i ca. 10 minutter.
Med 5 kvarter tilbage af denne session, hopper Christina Nielsen ind #60 Formula Racing Ferrarien, og med en 3. plads i bagagen fra løbet i går, kan det kun blive en god testdag for hende, og teamet. Hun lægger blødt ud med tider omkring 4:11, og sammlignet med Mikkel Mac’s tid på 4:00,897 så skal der læres noget endnu, om denne fantastiske racerbane. Efter 4 omgange kørte Christina 4:08,897.
Generelt var denne session ikke så begivenhedsrig og der er slet ikke kørt rigtig stærkt endnu. Måske kommer det slet ikke i dag?, Der er blevet rodet rigtigt meget med bilerne, specielt i LMP1-H klassen hvor både Audi og Toyota har haft bilerne på værkstedet længere tid af gangen, og det handler rigtigt meget om hybridsystemerne, som ser ud til at drille, og hertil set-up af de bageste bremser.
#97 Aston Martin som stiller op i GTE am klassen, har kun kørt 14 omgange. Dette skyldes et total motorhavari, så teamet er i gang med at skifte motor og hvad dertilhøre. Det triste ved denne nyhed er at det var en helt ny motor som var sat i bilen, så nu er man nervøs for om der er generelle fejl på de motoren som de råder over? Men det svar får vi ikke i dag.
Danskerne:
GTE pro:
#63 Corvette med Jan Magnussen -i slutningen af denne session satte Jan Magnussen tiden 3:56,627
#77 DEMPSEY-PROTON RACING Porsche med Michael Christensen 3:56,990
#95 Aston Martin Dane train Nicki Thiim, Marco Sørensen – 3:56,724
GTE am:
#88 ABU DHABI-PROTON RACING – David Heinemeier Hansson – 4:01,773
#60 Formula Racing Christina Nielsen, Mikkel Mac og Johnny Laursen – 4:00,415
Desværre er ingen af Danskerne med helt fremme, men det kan jo komme i anden session
Hurtigst overall blev Porsche #2 3:22,334, og top 6 adskilles af 1,4 sekund, men der køres slet ikke stærkt endnu. Session har som forventet været præget af tilpasninger af bilernen, til banen, så hvis det holder tørt, kan vi forvente at tiderne bliver forbedret i anden session, do uden at vi skal forvente noget der minder om pole position sidste år.
Anden halvdel af testdagen starter klokken 14.