Tre ud af fire mandskaber tog forkert vej 

Rallye Monte-Carlo Historique er drømmenes dræber. Er det ikke sne, is eller mørke, der skaber problemer, så er det tåge. Og med en sigtbarhed på ned til fem meter på mandagens første bjergetape var det svært at finde ad rette vej i bjergene øst for Valence. 

Tre danske mandskaber i det danske nationalteam, TEAM FYNSKE BANK, røg ad en forkert vej i det hvide helvede. Efter at Kim Kjærsgaard Frandsen fra Norsminde og Kristian Flensbak Jørgensen fra Aarhus havde kørt deres VW Golf GTI fra 1979 op i Top 10, kom de i problemer.  

”Der var nærmest ingen sigtbarhed, og vejforløbet virkede rigtigt, men kørte ad den forkerte vej. Jeg trak håndbremsen og vendte bilen, og vi kom 300 meter bagud,” fortæller Kim Kjærsgaard. Det østjyske mandskab var ellers avanceret til en delt syvendeplads, nu er de nummer 14 i klassementet.  

Lars Hindsgaul fra Assens og Arne Pagh fra Middelfart blev også lokket ad en forkert vej: ”Vi opdagede det hurtigt, men nåede ikke helt at indhente det tabte, så det kostede os i omegnen af 300 strafsekunder,” vurderede Arne Pagh ved etapemålet mandag aften i Valence. Hindsgaul og Pagh i Fiat 128 Coupé fra 1972 er trods uheldet rykket fra nr. 36 til nr. 34. 

Tage Gejl fra Silkeborg og hans irske kører Paul O’Kane kom også galt afsted i deres Porsche 911 fra 1976: ”Det var så tåget, at man knapt nok kunne se 10 meter frem, så vi drejede ud ad en forkert vej, og efter et stykke vendte vi og kørte tilbage. Det kostede os 20.000 strafpoint. Nu kan det kun gå bedre i morgen,” siger Tage Gejl. Han droppede fra nr. 50 til nr. 134 ud af 202 mandskaber, der stadig er med i løbet. 

Bedst mandag gik det for søn og far-mandskabet Kenneth Kruse Simonsen fra Charlottenlund og Otto Kristensen fra Tune i Lancia Fulvia 1.3 HF fra 1968. ”Vi synes, det fungerer, og vi er glade og tilfredse. Det har været tåget og glat, men vi har ikke lavet fejl. Teknisk har vi skiftet drivaksel og repareret udstødning, men bilen kører,” siger Kenneth Simonsen. Søn og far rykkede frem fra nr. 29 til 21 i løbet af mandagen.  

Tirsdag skal kørerne ud på tre bjergetaper, inden Monaco nås første gang tirsdag eftermiddag. Natten til onsdag skal de køre to berømte bjergetaper i mørke, den sidste går over det sagnomspundne 1610 meter høje Col de Turini nord for Monaco. Målet nås onsdag morgen på Formel 1-banen i Monaco.