Subaru er den næste fabrik, der melder sig i rækken af aktører i den stadig mere populære IRC, Intercontinental Rally Challenge. Den japanske fabrik, der trak sig før 2009-sæsonen fra WRC, vil støtte kundeteams, der skal køre med Impreza gr. N.
Dermed bliver Subaru det ottende bilmærke i 2010-sæsonen. Sammen med Peugeot, Abarth (FIAT), Proton, Skoda,Volkswagen, Honda og Ralliart (Mitsubishi) skal de igennem 12 afdelinger fra Rallye Monte-Carlo i januar til Cyperns rally i november.
– Vi er ekstremt beærede over at kunne byde Subaru-kørere velkommen i IRC-familien, der bliver større og bedre. Subaru er et ikonisk navn i motorsport, der har været hjemsted for kundemotorsport i årevis. Subarus strategi passer perfekt ind i IRC’s filosofi og vi er overbeviste om, at vores serie vil give Subaru-teams masser af succes og mediedækning, siger Marcello Lotti, øverste ansvarlige i IRC.
– Vi er glade for at komme til IRC, en serie, som vi har holdt øje med siden begyndelsen for tre år siden. IRC tilbyder en ideel platform til at udvikle vores kunderettede aktiviteter. Med omtrent 1.000 Subaru-biler i konkurrence verden over, er det en god mulighed for vores kunder at deltage i de berømte rallies i IRC og at få glæde af den opmærksomhed, der følger med, siger Shigeo Sugaya, motorsportschef i Subaru i en pressemeddelelse.
Foto: IRC