Det nye layout på Løvelbanen skal sætte de danske rallycrosskørere på en prøve, når startskuddet går til 2010-sæsonen med det traditionsrige Bededagsløb. Lokale Thomas Mark ser frem til at køre på Viborg Motor Klubs nye bane.

– Jeg tror, at det bliver en spændende bane med masser af muligheder for overhalinger, siger Thomas Mark fra Løvel.

Den lokale kører ser ikke blot frem til at komme ud på den nye bane. Forventningens glæde gælder også opdateret materiel.

– Min Citroën har fået både opdateret motor og gearkasse. Motoren har fået gasspjælde til i år. Gearkassen er en såkaldt sekstrins dog box, hvor jeg vil kunne få en topfart på 168 km/t ved 9.000 omdrejninger. Og det skal jeg nok få brug for, siger han.

– Jeg tror helt klart, at den nye rallycrossbane i Løvel bliver en meget hurtigere bane. Førhen var det de små biler, der havde lige så stor fordel som de store muskelbiler. Det kommer til at gå noget stærkere dernede, når de store biler får lov til at strække noget mere ud, og jeg tror, at det bliver mere spændende for publikum.

Thomas Mark stiller op i den såkaldte Supernational-klasse for biler med motorer op til 2.000 cm3. Målt på antallet af deltagere er det den mest populære klasse i dansk rallycross, hvor der sidste år var hele 37 kørere, som scorede point til mesterskabet.

Løvelbanen fremstår Store Bededag i en helt ny udformning. Den er vokset i længde fra 650 til 820 meter, hvoraf 230 meter er asfalt, mens der nu er kommet en niveauforskel på godt otte meter på en koncentreret del af banen.