En gruppe nuværende og tidligere elever fra Aarhus Tech er gået sammen om at drive deres eget racerteam på de danske asfaltbaner.
Når de fleste etablerer deres første racerteam, sker det typisk med familie og venner som de nærmeste involverede, men sådan er det ikke med det Aarhus Tech Racing, som i år har ramt de danske asfaltbaner. Det er nemlig en række nuværende og tidligere elever på den store østjyske uddannelsesinstitution Aarhus Tech, som har skabt teamet.
”Vi har alle sammen mødt hinanden på grundforløb 1 indenfor metal og mekanik,” fortæller Magnus Secher Mortensen. ”Da jeg kom på grundforløb 2 for at uddanne mig til personvognsmekaniker, savnede jeg, at der var nogle aktiviteter efter skoletid, fordi man bare tog hjem.”
Uddannelsesinstitutionen havde tidligere været aktiv med teamet Auto Tech Racing, der for godt ti år siden deltog i den daværende Formel Ford-klasse.
”Jeg spurgte skolen, om ikke vi kunne genoplive det, men lærerne var ikke meget for det. Der havde været en del problemer med tingene dengang, og skolen havde heller ikke lyst til at eje en racerbil på grund af forsikringsforhold,” siger Magnus Secher Mortensen videre. ”Men skolen ville gerne støtte os ved at låne os lokaler og lærertimer. Men alt andet måtte vi selv stå for. Vi fandt så ud af, at hvis vi lavede en elevforening, kunne vi gøre tingene derigennem.”
De unge elever – der er fra årgang 2005 til årgang 2007 – gik sammen om at stifte Aarhus Tech Elev Forening. ”Vi begyndte at søge sponsorer og fonde, hvor Tuborgfondet gennem sin Drømmepulje har givet os 100.000 kroner,” siger Magnus Secher Mortensen. Fondsmidlerne bruges bl.a. til indkøb af reservedele og personlig udrustning, mens Aarhus Tech købte en Volkswagen Scirocco 1.4 TFSI, der allerede var bygget op til race i Danish Endurance Championship. Men derfor har der alligevel været masser at lave.
”Vi startede med at pudse rust af, og så satte vi helt nye bøsninger i undervognen og skiftede en dør på bilen,” fortæller Ludvig Rugaard. ”Efter at vi har haft en sensorfejl, har vi sat manometre på til at måle både turbotryk og olietryk, så vi kan holde styr på det, men ellers har vi ikke haft nogen skader, så vi har skullet ud at bede om flere penge hos sponsorerne. Vi har mange forskellige sponsorer, og eksempelvis har Kørelærergruppen giver os et trailerkørekort.”
Da Autosport var til en skrueaften, var Mads Pedersen og Ludvig Rugaard i gang med at finde ud af, hvordan de kunne montere en bagvinge på racerbilen samtidig med, at klassens reglement blev overholdt. Teamet mødes hver onsdag efter fyraften. Et medlem køber ind til fælles aftensmad, mens man arbejder på bilen frem til 20-21-tiden alt efter behov.
Når disse linjer læses, har Aarhus Tech Racing deltaget i tre afdelinger af Danish Endurance Championship. Men medlemmerne har også været ude til andre arrangementer for at fortælle om teamet og deres racerbil.
”Det første arrangement, som vi var blevet inviteret ud til, var Wedelslund Gods veterantræf grundlovsdag,” fortæller Mads Pedersen. ”Godset ejes af firmaet AVK, som er en af vores sponsorer.”
I efteråret deltager teamet i to events, hvor man til nogle af Dansk Bilbrancheråds Tun-din-fremtid-arrangementer skal præsentere teamet og dets aktiviteter.
”Det er lidt svært at skulle fortælle om det,” indrømmer Magnus Secher Mortensen. ”Når man går i det selv, synes man ikke, at der sker så meget, men det er fedt at kunne fortælle om, hvor meget vi er lykkedes med teamet.”
Nogle medlemmer af teamet har tidligere været i berøring med bilsporten i form af gokartkørsel og officialopgaver, men der er andre, som er blevet trukket ind i motorsporten gennem projektet.
”Jeg har spillet Need for Speed på computeren, og jeg havde aldrig været ude at se racerløb før nu,” siger Mads Pedersen. ”Så blev jeg bare bidt af det, og så er jeg endt her.”
”Jeg har set Formel 1 og været med Magnus ude for at kikke på gokart,” tilføjer Ludvig Rugaard. ”Jeg synes, at det er helt sjovt.”
Selv om Aarhus Tech Racing er drevet af eleverne, er én af skolens lærere, Ib Hansen, også tilknyttet teamet.
”Ib skulle egentlig bare være i baggrunden, men han kan ikke lade være med at hjælpe os. Han har haft rigtig meget med grundopsætningen at gøre,” fortæller Mads Pedersen. ”Til et løb skaffede han os en turbolader og turbosensor fra lørdag til søndag, så han er en sand Master Yoda.”
Teamet deltager i Danish Endurance Championship, hvor to af teamets medlemmer er kørere. Det er Magnus Secher Mortensen og Christian Trælle Simonsen.
”Jeg havde stået for at skaffe de fleste sponsorpenge, så jeg var lidt selvskrevet,” indrømmer Magnus Secher Mortensen. ”Så kom det til en afstemning mellem Christian og Daniel Guldbek.”
”Men det var en rent demokratisk beslutningsproces,” understreger Ludvig Rugaard.
Uanset opgaver føler alle medlemmerne, at de får noget ud af at indgå i racerteamet.
”Det giver os en masse erfaring, som vi ellers ikke ville få på et værksted. Vi skal tænkte hurtigt, fordi tingene bare skal ske hurtigt. Det lærte vi allerede ved vores første weekend,” siger Magnus Secher Mortensen. ”Vi får et godt fællesskab, og vi føler, at vi gør noget for erhvervsuddannelserne og giver det noget omtale.”
”Det sjoveste ved projektet er helt klart hyggen før, under og efter en raceweekend, hvor man sætter sig og snakker med folk, mens man skraber dæk. Vi er blevet taget godt imod,” slår Ludvig Rugaard fast.
Der er 6-8 faste medlemmer af elevforeningen, og man har en ambition om at komme op på ti.
”Der er måske nogen, vi kun ser en gang om måneden. Bertram er eksempelvis i lære som lastvognsmekaniker i Vejle,” siger Magnus Secher Mortensen.
Medlemmernes fremtidsdrømme er forskellige. Én har planer om at blive maskinmester. Andre at blive mekaniker.
”Jeg tænker på noget bilsælger. Jeg er HHX’er. Jeg startede på mekaniker for at få lidt viden om biler, men jeg kunne mærke, at det ikke var det, jeg skulle, så jeg går efter at blive bilsælger,” siger Daniel Guldbek. ”Jeg er den eneste, som ikke er i gang med en håndværksuddannelse, men der er opgaver, jeg stadigvæk kan lave, da jeg har noget viden fra gokart. Jeg plejer at stå i pitten og har ansvaret for dæktryk.”
”Personligt har jeg en stor ambition om at blive Formel 1- eller WEC-mekaniker,” siger Magnus Secher Mortensen. ”Jeg har en kæmpe passion for det her, og jeg har en plan for, hvordan jeg vil nå derhen.”
Denne artikel er bragt i Autosport #4/2025. Autosport er Danmarks eneste dedikerede bilsportsmagasin, og du kan modtage det ved at blive medlem af en af klubberne i DASU. Find din klub her.
Tekst: Morten Alstrup. Foto: Henning Smed Madsen.







