Der bliver seks løb i Asian Le Mans Series i 2013, når den asiatiske ACO-baserede serie genoplives.

Helt som i ELMS bliver der ikke tale om kongeklassen LMP1, men klasserne under. Dermed er LMP2-klassen, der de seneste år har nydt stor tilvækst, den hurtigste klasse, mens også LMPC- og LM GTE-klasserne er med på gridden.

De får følgeskab af GTC – klassen, der skulle have kørt med i ELMS i 2012, indtil sæsonen blev afbrudt grundet for få deltagere. GTC kommer til at bestå af fortrinsvist mærkeklasseracere fra Porsche, Maserati og Ferrari samt GT3-racere. Også den japanske GT300 med balance of performance kan deltage.

Ifølge reglementet skal der være mindst to kørere per bil til de seks tretimersløb, mens det er åbent for teamsene at sætte flere kørere på. En af kørerne skal være amatør ligesom der også skal være mindst én kører fra det asiatiske kontinent. Vinderne af LMP2, GTE og GTC (dog med GTE-bil) får hver en invitation til Le Mans 2014 som den store præmie.

Kalenderen fører Asian Le Mans Series forbi Kina tre gange, herunder på Ordos, hvor Allan Simonsen vandt løb i Carrera Cup Asia tidligere på året samt til Sydkorea, Japan og Indonesien.

Netop Allan Simonsen var sammen med Dominik Farnbacher vinder af et af de tidligere forsøg på at stable Asian Le Mans Series på benene. I 2009 tog den dansk/tyske duo titlen i en enkeltstående afdeling med to løb på Okayama-banen. Her deltog også Christian Bakkerud i en Kolles Audi R10 TDI sammen med Oliver Jarvis med en tredjeplads som bedste resultat.

Asian Le Mans Series-kalender 2013:

1. afdeling: 28. april 2013, Zhuhaï (Kina)
2. afdeling: 26. maj 2013, Shanghaï (Kina)
3. afdeling: 7. juli 2013, Ordos (Kina)
4. afdeling: 4. august 2013, Inje (Sydkorea)
5. afdeling: 22. september, Fuji Speedway (Japan)
6. afdeling: 8. december Sentul (Indonesien)