2010-sæsonen i F1 er nu lige rundt om hjørnet, og en af de væsentligste ændringer i reglementet denne sæson er forbuddet mod tankning under pitstops.
Dermed er det første gang siden det australske grand prix i 1993, at F1-bilerne vil stille til start med brændstof nok til hele distancen. Det bliver nok den mest synlige forandring for tilskuere og tv-seere i årets F1-VM.
– Selvom vi altid har gået efter at fuldføre pitstops så hurtigt som muligt, så har hovedfokus været på at montere og afmontere benzinslangen. Ved at tage brændstof ud af ligningen, så handler pitstoppet kun om dækkene, og det er blevet endnu et punkt, hvor du kan vinde og tabe tid. Hjulet skal skiftes så hurtigt som det er menneskeligt muligt, forklarer Renault F1 Teams sportsdirektør, Steve Nielsen.
Renaults F1-team har trænet adskillige timer for at træne pitstop, og sportsdirektøren spår, at teamet vil være i toppen i netop denne disciplin.
– Det handler om at det bliver naturligt. Øvelse gør virkeligt mester i dette tilfælde, tilføjer sportsdirektøren, der spår om pitstops ned til tre sekunder med de nye regler.
– 3,5 sekunder vil være et anstændigt stop, hvilket har halveret tiden, som holdet har til at servicere bilen sammenlignet med sidste år, siger han videre.
Foto: Andrew Ferraro/LAT Photografic