Renaults option på Kevin Magnussens udløber den 1. oktober. Derefter er han eftersigende fri til at forhandle til andre sider.

I kulissen har Renault spillet sine kort meget lukket. Og man har fornemmet, at teamet har siddet med flest esser på hånden i forhold til kørekabalen og kontraktforhandlingerne med deres nuværende kørere.

I de seneste par måneder har flere af Renaults favoritkørere dog valgt at vende ryggen til det tidligere storteam, herunder mest åbenlyst Sergio Perez, som ser ud til at blive hos Force India.

Toro Rossos Carlos Sainz har også været nævnt som potentiel Renault-kører for 2017, men det forlyder nu, at Toro Rosso ikke er interesseret i at sende Sainz mod Renault. Toro Rosso kører fra 2017 med netop Renault-motorer, men Toro Rossos boss Franz Tost udtaler nu, at de ingen som helst lyst har til at sende Sainz til Renault mod en klækkelig rabat på de kommende motorer.

I forlængelse af dette er CEO i Renault Sport F1 Cyril Abiteboul i dag ude og lufte sin bekymring omkring kørerbesætningen for 2017. Franskmanden udtaler, at bilens stand gør det svært at besætte sæderne. Samtidig bløder Abiteboul op overfor sin nuværende kørerbesætning.

“Vi er nødt til at behandle vores kørere fair. Vi ved, at vores hardware (bilen) ikke er den bedste, og derfor er det også meget vanskeligt at måle deres hastighed og gennerelle præstation’, udtaler han til Autosport.

Franskmanden understreger dog, at teamet har et par muligheder, og at han ønsker at tage den bedst mulige beslutning for teamet. Dog understreger han, at den ekstra tid, teamet tager for at få kørerbesætningen på plads, ikke taler imod Kevin Magnussen og Jolyon Palmer.

På spørgsmålet om Ocons fremtid hos Renault understreger teambossen, at de også evaluerer hans præstation i Manor-raceren.