ACO har indført mindre regelændringer inden årets Le Mans. På den måde kan benzinbilerne måske komme tættere på dieselbilerne.
Forud for denne sæson blev reglementet ændret, for at få benzinbilerne tættere på dieselbilerne i fart. Derfor blev det også besluttet, at der efter to løb skulle kigges på reglerne, og eventuelt skulle der være ændringer. Det er sket nu. Vincent Beaumesnil, ACOs sports manager forklarede ændringerne.
Der er blevet kigget på mange ting, og det er ikke kun hestekrafter og omgangstider, der tæller ind.
I LM P1 klassen, som er de store prototyper fra Audi, Peugeot, Aston Martin og Pescarolo er der komme flest ændringer. Slangen til påfyldning af brændstof er blevet ændret i størrelse. For benzin bliver den 10 mm større, mens den bliver 3 mm mindre for diesel. På den måde kommer de to forskellige brændstoftyper til at bruge lige lang tid i pitten over et helt løb. Dieselbiler har en tank på 65 liter, mens benzin har 75.
Benzinbilerne får også 0,3 mm større luftindtag og minus 10 kg. vægt. Eller, hvis de ikke kan tage vægt af bilerne, 0,5 mm større luftindtag. Det skal hjælpe benzinbilerne tættere på dieselbilerne i fart. Oreca’s Peugeot, der er modellen fra sidste år, har også fået lov til at hive 15 kg ud af bilen.
I LM P2 er der også blevet ændret på brændstofslangen. Her får biler fra 2011 ekstra 3,5 mm. Det sker som følge af de nye regler om en makspris i LM P2 klassen. I LM GTE får Lotus Evora og Doran Ford GT hjælp til komme tættere på de andre med nogle performance ændringer.
ACO har derfor gjort som de lovede før sæsonen, og dieselbilerne kan måske i år få lidt større konkurrence fra benzinbilerne. ACO har i hvert fald gjort deres for, at der i år bliver mere tæt race.
Foto: Julien Crosnier / DPPI