Claus Steensen og Michele Danielsen slap med knubs, da de på mest dramatiske vis måtte udgå af Rally Sønderjylland Skærbæk. Makkerparret glæder sig over at have kørt med HANS – kraven, der holder hoved og hjelm på plads.

– Min faste makker Peter Petersen og jeg startede med at bruge HANS-krave sidste år. Vi syntes, at det var lidt dyrt, men vi blev enige om at gøre det, og vi har kørt med dem lige siden, siger Claus Steensen.

– Der var naturligvis lidt tilvænningsproblemer, hvor man syntes, at kraven var en lille smule irriterende, men nu er det sådan, at jeg føler, at jeg mangler noget, hvis jeg sætter mig i bilen og ikke har den på, siger Claus Steensen i en pressemeddelelse.

HANS-kraven har til formål at begrænse hovedets bevægelsesfrihed ved pludselige G-påvirkninger. Den er med et par stroppe monteret til styrthjelmen, mens selve HANS-kraven holdes fast under sikkerhedsselerne.

– Jeg ville nødigt have stået op dagen efter vores uheld og ikke have haft den på. Jeg kan virkelig ikke forstå, at man ikke gør HANS-kraver obligatorisk i dansk rallysport, siger Claus Steensen.

– Michele og jeg har haft en voldsom afkørsel, hvor vi begge havde HANS-krave på. Vi var forslåede og ømme i nakken, men det har man kunnet gange med 10, hvis vi ikke havde haft HANS-kraven på. Specielt har Michele mærket det, fordi hun som codriver bare har kikket ned i noterne, da uheldet skete.

Belært af erfaringen mener Claus Steensen, at der ikke kan stilles spørgsmålstegn omkring brugen af HANS-krave i dansk rallysport.

– En HANS-krave er ikke til diskussion. Har man råd til at køre motorløb, har man også råd til at købe en HANS-krave. Sådan er det bare, slår Suzuki-køreren fast.