St. Bededag starter sæsonen for de danske rallycrosskørere når første afdeling af danmarksmesterskabet afholdes på Løvelbanen nær Viborg. DM serien består i år af 7 løb hvoraf et er NEZ løbet på Nysum banen i juni.
Igen i år skal der køres i fire forskellige klasser – Gr. N 1600, Super1600, Super2000 og Supernatonal.

DM-kal14

Gr. N 1600 klassen domineres af Honda Civic. Sidste års nr. 1 og 2 i klassen Rasmus B. Larsen og Daniel Svenningsen er rykket videre i klasserne og nr. 3 Michael B. Sørensen bygger på en Super1600 bil. Sidste års nr 4, Jacob Wunderov og Daniel Erik Andersen må nok ses som favoritter i klassen i år. Han debuterede sidste år og var med det samme med helt i toppen med bl.a to andenpladser. Men der er rigtigt mange om budet. Efter de nye vægtregler i år, betyderr bl.a. at Citroën Saxo’erne bliver farlige igen da de får en noget lavere vægt end de ellers så dominerende Honda’er. Det betyder at vi skal holde øje med Saxo-køreren som Brian Nielsen.

Jacob Wunderow er en af favoritterne til Gr. N 1600 titlen
Jacob Wunderow er en af favoritterne til Gr. N 1600 titlen

Gr. N 1600 klassen er begynder klassen i dansk rallycross og to af debutanterne i år er Kenneth Jensen og Maibritt Linnemann.
Kenneth er fra en rigtig rallycross familie. Far Johnny Jensen som vandt 1400 rallycross cuppen i EM-serien 1999 og storebror Ronni var dansk mester i rallycross 2003 og 2004. Kenneth kommer i den Honda Civic som Oliver Larsen kørte sidste år.

En anden debutant fra en kendt rallycross familie er Maibritt Linnemann. Ulrik Linnemanns søster Maibritt skal køre en Peugeot 106 i årets serie. Med danmarks bedste rallycrossteam i ryggen, er der grund til at holde et øje med Maibritt i år. Både Maibritt og Kenneth har tidligere kørt i Folkerace.
Gr. N klassen er ikke med ved Nez-løbet på Nysum og derfor køres der kun 6 DM-løb i klassen i år.

Super1600 bilerne er små, oftest forhjulstrukne biler, med en motor på max. 1600ccm. De små maskiner yder 200-250hk og vejer 1000kg inkl. kører. Sidste års mester Peter Lindgaard satser i år på at køre nogle løb i udlandet og det bliver derfor kun i få danske løb vi får Peter Lindgaard og hans Opel Corsa at se.

I år må vi nok betegne Ulrik Linnemann som stor favorit til og tage guldet. Ulrik har i de senere år satset på EM-serien og har derfor ikke haft mulighed for at køre så meget i Danmark. Men i år ligger løbene i EM-serien således at Ulrik også kan køre i Danmark. Det bliver en enestående mulighed for at se Ulrik og hans nye Peugeot 208, der blev nr. 4 i årets første EM løb der kørtes i starten af maj.

Men selvom Ulrik er storfavorit, så kan alt ske i rallycross. En af dem der kan udfordre Ulrik Linnemann er Jacob Schnoor. Undgår han problemer med sin Peugeot 106 Maxi, er han nok den der har de bedste chancer for at udfordre Ulrik.
Den tidligere rallykører Martin Pedersen kørte sidste år sin første hele sæson i rallycross, hvor det blev til en enkelt podieplads. Hans Suzuki Swift er i vinterensløb blevet forbedret, så mon ikke vi får Martin at se på podiet flere gange i år.

Søren Julle Pedersen gør, efter nogle års fravær fra rallycross, comeback i en Suzuki Swift S1600. Søren har selv bygget bilen under det seneste år og det bliver spændende at se om bilen kan være med i toppen allerede fra starten.
Oliver Larsen debuterede sidste år i S1600 i den Honda Civic som han tidliger kørte i Gr. N med. Nu har han været i Belgien og hente en VW Polo S1600. Den første af slagsen i dansk rallycross som skal blive spændende at følge.

Søren Julle Pedersen - Suzuki Swift S1600
Søren Julle Pedersen – Suzuki Swift S1600
polo
Oliver Larsens nye VW Polo S1600

Drengene får i år skarp konkurrence af de to hurtige norske jenter Ada Marie Hvaal og Lina Maria Holt. Ada Marie kommer i den bil som Ulrik Linnemann kørte til en 3. plads i sidste års EM, mens Lina Maria’s Peugeot tidligere har kørt DM med Dennis V. Larsen bag rattet.

Super1600 er en international klasse, hvilket betyder at vi sandsynligvis for en del af de danske kørere at se i nogle af EM-løbene

Ada Marie Hvaal og Lina Maria Holt
Ada Marie Hvaal og Lina Maria Holt

Super2000 er tunet to-hjulstrukne biler op til 2000ccm. De bedste biler i klassen har 200-280hk. Den forsvarende mester Rune Staudt (Renault Clio) må igen i år regnes for en af favoritterne til årets titel. Men konkurrencen er benhård i klassen og specielt Rasmus Nielsen, Dennis D. Christensen og Allan Jørgensen bliver hårde konkurrenter om titlen.

En anden der skal lægges mærke til er Mikkel Jespersen. Mikkel vandt DM titlen i Gr. N 1600 i en Peugeot 106 i 2010. Efter det har han satset på Crosskart og senest asfaltbaneløb. Nu er Mikkel tilbage i dansk rallycross med en tidligere Renault Clio Cup-racer.
Sidste års vinder af Gr. N 1600 klassen – Rasmus B. Larsen er også i år i Super2000 klassen. Han kommer i en Peugeot 206 som tidligere blev kørt af  Thomas Mark.

Mikkel Jespersen er tilbage i dansk rallycross
Mikkel Jespersen er tilbage i dansk rallycross

Supernational er tunede to-hjulstrukne biler over 2000ccm. Denne klasse domineres af baghjulstrukne Volvo’er som yder ca. 300-350hk.
SN er den mindste klasse med kun få danske kørere til start. Syndt – for de store effektstærke biler byder på god underholdning og er populære i vores nabolande Sverige og Norge.
Det danske mesterskab er ved at blive populært blandt de norske og sydsvenske kørere og Supernational klassen skal i år køre en DM-afdeling i Norge. Sidste år kørte norske Tov Kaasin hele DM-serien og det forventes der vil komme flere kørere fra vores nordiske nabolande i år.
Sidste år vandt Peder T. Jensen klassen suverænt. Lad os håbe at Peder T. kan få lidt modstand fra vores nordiske naboer i denne sæson.

Skal det lykkes Tov Kaasin (Subaru Impreza) at besejre Peder T. Jensen (Volvo 240) i år?
Skal det lykkes Tov Kaasin (Subaru Impreza) at besejre Peder T. Jensen (Volvo 240) i år?

På baneside er der flere spændende rallycrossnyheder på vej. I Nysum er der ved at opdaterer banen til international standard. Det skal bl.a. ske ved en udbygning af banen, som via en tunnel skal forlænge banen med over 400 meter. Byggeriet er i fuld gang og det er planen at der skal køres på den nye bane, når DM-serien gæster Nysum i juni i forbindelse med Nez-løbet.
På Nisseringen nær Næstved er de også igang med en større ombygning som skal forlænge rallycrossbanen. Det ventes at det nye baneafsnit kan være klar til DM-finaleløbet d. 13 september.

Nysum2014
Nysumbanen bliver i 2014 udvidet med en sløjfe (højre banehalvdel) der forbindes til den gamle del via en tunnel.

 

Så med flere nye kørere, nye biler og banenyheder tegner det til at blive alletiders DM i rallycross. Vi ses i Løvel store bededag!

 

//RallycrossDK