Med nogle få og faste rutiner kan du på løbsdagen sikre, at du ikke pludselig oplever at blive dehydreret mod slutningen af et løb. Læs her i artiklen fra Autosport, hvordan du forbereder dig bedst muligt på løb. 

Denne artikel blev bragt i DASUs medlemsmagasin Autosport #1 2020. 

Af Morten Alstrup. 

Foto af Jokum Tord Larsen

I forhold til udøvere i mange andre idrætsgrene vil du som aktiv i bilsporten komme ud for en helt speciel fysisk udfordring: varme. Og netop derfor er det vigtigt, at du også planlægger dit væskeindtag før og efter, at du har været i bilen.

”Den specielle problematik ved bilsport er, at du sidder i en bil. Du befinder dig tæt på motoren, så det bliver meget varmt, og det påvirker dig,” siger Lars Nybo, som er professor ved Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet. ”Det er vigtigt at finde den rette væskebalance. Du kan ikke bare overhydrere – altså drikke masser af væske inden start – for gør du det, skal du på toilet. Og det går jo ikke under et løb.”

Rent faktisk skal der ikke meget til, før at du bliver dehydreret og ender med at få et fald i din personlige ydeevne. ”Du er udsat for et varmestress i racerbilen. Hvis du bare er to procent fra at have en perfekt væskebalance inden starten, og du så taber en liter væske på en time, ender du med at være dehydreret,” forklarer Lars Nybo. ”Og det vil påvirke din præstation.”

”Hvis du skal dosere et speedertryk og være meget præcis med rattet, kan det godt gå ud over præstationen, hvis du bliver dehydreret, og du kan også blive påvirket af din varmebalance mod slutningen af et løb. Når løbet starter, og du kommer op på en kropstemperatur på 38 grader, vil du reagere hurtigere, og det er godt. Men hvis du mod slutningen af løbet bliver varmet mere op og der opstår dehydrering, kan det ende med det stik modsatte resultat.”

TAG BADEVÆGTEN MED

Men hvad gør man rent praktisk som aktiv udøver i tiden op til, at man skal i racerbilen?

”Du kan ikke tillade dig at drikke halvanden liter væske, inden du starter. Højst en halv liter, for ellers opstår der en vis overhydrering, og du skal tisse undervejs,” siger Lars Nybo.

”En rettesnor er at kikke på sin urin. Er den meget klar, er man i væskebalance, men hvis den er mere mørk, og man ikke har haft det store behov for at komme på toilet, er man i væskeunderskud. Det er et par gode indikatorer.”

Mange sidder bag rattet flere gange i løbet af dagen. Det udløser også et behov for rehydrering efter en tidtagning eller løb, og derfor foreslår Lars Nybo, at man gør det til en vane at tage sin badevægt med.

”Vej dig før og efter, at du har været i aktion,” siger han. ”Og hvis du tisser lige efter, at du har kørt, så vej dig først derefter. Hvis man kører flere heat, og man sveder, er det vigtigt med væske lige efter. Det er også godt med noget, der indeholder noget natrium, f.eks. en sandwich, og så er det en tommelfingerregel, at man skal drikke halvanden gange det, man har tabt. Viser badevægten, at du har tabt 400 gram, skal du drikke 6 deciliter.”

Og en lille – men meget vigtig – detalje er din påklædning ved vejningen. ”Du skal enten veje dig helt uden tøj eller iført det undertøj, du normalt har på, for din køredragt og dit brandsikre undertøj har jo absorberet en del af din sved.”

Selv om vi i artiklerne i dette nummer af Autosport sætter fokus på den forberedelse, du kan gøre på dagen, anbefaler Lars Nybo, at man i god tid også forbereder sig på at skulle køre race under høje tempera- turer.

”Hvis man ikke er varmeak- klimatiseret, kan det påvirke præstationerne, for når man bliver varmestresset, stiger pulsen, hvis man ikke er vant til at træne i varmen,” siger han.

”Jeg vil foreslå, at man kombinerer den almindelige fysiske træning med, at man i en periode træner indendørs i et fitnesscenter og eventuelt i en sauna. Så er man mere modstandsdygtig mod varmen.”

Husk, du kan læse tidligere udgaver af Autosport på nettet – se dem her.