Fra San Marino kigger IRC nu mod Østeuropa og Rumænien, når ottende afdeling af Intercontinental Rally Challenge bliver kørt omkring byen Sibiu i Transsylvanien.

Grusrallyet er for første gang i IRC-kalenderen, men det er blevet afviklet i sin nuværende form siden 2001. 100 kilometers specialprøver skal afvikles, inden vinderen kan findes. Og med tanke på de seneste rallies tætte kampe og overraskende udfald, så er der igen lagt op til spænding.

De 60 deltagere skal igennem syv specialprøver fra fredag eftermiddag, mens lørdag byder på fem prøver, inklusive superspecial på Sibius rallycrossbane.

Selvom rallyet er kategoriseret som grusrally, så byder en af prøverne på blandet underlag, mens en anden udelukkende består af asfalt. Det stiller ekstra store krav til mandskaberne om at få stillet om på bilerne i den korte serviceperiode.

Temperaturerne forventes at overstige 30 grader, hvilket kommer til at lægge ekstra pres på kørerne, særligt på de længere prøver som Gâtu Berbecului på 28,5 km.

Andreas Mikkelsen måtte i San Marino se Giandomenico Basso snuppe sejren. Nu er nordmanden dog tilbage på sit favoritunderlag og må være den absolutte favorit. Dog vil flere gøre ham rangen stridig, om ikke i det samlede klassement, så på de enkelte prøver.

Legendariske Francois Delecour er tilbage i IRC-action, denne gang i en Skoda Fabia S2000. Senest franskmanden deltog, var det i en forhjulstrukken Renault Megane RS i Tour de Course i maj.

Det unge tyske talent Sepp Wiegand tiltrak sig masser af opmærksomhed, da han tog sin første ’sejr’ på en specialprøve i San Marino, i hvad der blot var hans tredje grusrally nogensinde. Der er høje forventninger til at Skoda Auto Deutschland-køreren kan være med fremme i toppen i Rumænien.

Også lokale Marco Tempestini kan overraske i front. Italieneren, der har bosat sig i Rumænien, har skiftet sin Subaru Impreza R4 STI ud med en Skoda Fabia S2000, da uheldene har været for mange til at han kan være med i kampen om Production Cup i år. Svenske Patrik Flodin håber også på mere held i sin Petter Solberg-indsatte Ford Fiesta, efter han måtte udgå i San Marino efter SS1 med overophedet motor. Flodin har Kristian Sohlberg i den anden PS Engineering-bil, og finnen er anerkendt som grusspecialist.

Franske Mathieu Arzeno stiller ved siden af Michael Burri i Sainteloc Racings to Peugeot 207 S2000.

Du kan følge rallyet live på IRC’s hjemmeside www.ircseries.com samt læse om det her på Racemag.