Syvende afdeling i IRC byder på endnu en klassiker efter Targa Florio. Det er Rally San Marino, det gælder, når IRC-feltet i den kommende weekend runder halvvejsmærket i årets mesterskab.
Det er første gang, at Rally San Marino er del af IRC-kalenderen. Og ligesom det tidligere San Marino GP i Formel 1, så køres størstedelen af grusrallyet i nabolandet Italien.
Det er ikke det længste rally i kalenderen. Fem specialprøver skal gennemkøres. Sestino-prøven over 19 kilometer og Mercatello over 24 kilometer skal hver gennemkøres to gange fredag.
Lørdag skal feltet den knap syv kilometer lange Monte Benedetto og den knap 16 kilometer lange Rofelle, begge tre gange. Sant’Agata Feltria-prøven over 14,45 kilometer køres to gange, og rallyet afsluttes lørdag klokken 20.00 i San Marino.
Blandt favoritterne må mesterskabsetteren Andreas Mikkelsen høre til. Nordmanden udgik senest i Geko Ypres Rally i Belgien, men grus har altid været Skoda UK-kørerens foretrukne underlag. Mikkelsen vandt i San Marino sidste år, da han kørte en afdeling af det italienske grusmesterskab, men ruten her ikke meget tilfælles med 2011-udgaven, så der er næppe mange fordele at hente.
Giandomenico Basso vil i sin M-Sport Ford Fiesta RRC bygge videre på den fart, han har vist i tidligere rallies i år. Italieneren tog en podieplacering i Targa Florio og har vist sig hurtig både på grus og asfalt. Petter Solbergs rallyteam deltager denne gang med to Ford Fiesta S2000 med svenske Patrik Flodin og finske Kristian Sohlberg, der får IRC-debut. En anden finne er også med denne gang. Det er den syvdobbelte finske mester Juha Salo, der gør IRC-debut i endnu en M-Sport-præpareret Ford Fiesta.
I Production Cup er Toshi Arai (foto) blandt de absolutte favoritter i Tommi Mäkinen Racings Subaru Impreza R4 STI.