Fire pitstop. Så mange skulle der til for den vindende Fernando Alonso. Adskillige kørere, teams og kritikere har dagene efter Spaniens Grand Prix nedsablet Pirelli-dækkene, der er blevet introduceret til denne sæson.
Det er især holdbarheden, der har fået kritikerne frem – blandt andre Bernie Ecclestone. Det til trods for at Sebastian Vettel i 2011 vandt netop det spanske grand prix med netop fire pitstop – og høstede store roser til Red Bull Racing for strategien.
Dog ser Pirelli sig nu nødsaget til at komme med et nyt dæk så tidligt som til det Canadiske Grand Prix den 7.-9. juni.
– Vores mål er at tilbyde teamene med en ny linje, som blander stabiliteten fra 2012-dækkene med præstationerne fra de nuværende. Som en virksomhed har vi altid rykket hurtigt for at forbedre os, hvor vi har fundet det nødvendigt. Efter at have evalueret data fra de første løb i år har vi nu besluttet at introducere en videreudvikling, da det blev klart efter det spanske grand prix, at antallet af pitstops var for højt. Det spanske grand prix blev vundet med fire pitstop, hvilket kun er sket en gang tidligere. Ændringerne vil betyde, at dækkene ikke bliver brugt så hårdt, hvilket vil reducere pitstoppene, siger Pirellis motorsportsdirektør Paul Hembery i en pressemeddelelse.
Billeder har også cirkuleret af dæk, der har mistet store dele af slidbanerne. Ifølge Pirelli skyldtes det en stor mængde dele på banen, der sled og overophedede dækkene hos flere kørere.