De 12-timers tortur på den tidligere flybase Sebring er først og fremmest forberedelse til Le Mans for Peugeot Sport.

Her skal 908 for første gang i aktion i hvad de franske løvers tekniske direktør kalder den ultimative test.

– Vores hovedformål i USA er at samle erfaring. 908’eren er en helt ny bil, og ligesom en hver ny bil, så skal vi arbejde med den og køre den for, blandt andet, at udvikle holdbarheden, siger Bruno Famin i en pressemeddelelse og understreger, at teamet går efter at gennemføre de 12 timer.

56 biler stiller til start i det, der bliver et af de største startfelter i 12-timersløbet på Sebring.

– Det er et specielt løb, hvor der altid er masser af uheld. Det er et typisk amerikansk løb med masser af safetycar-perioder og anderledes regler, end dem i Le Mans, særligt i forbindelse med pitstops. Alt kan ændre sig på et øjeblik. Så det er god træning for hele teamet – kørerne, engineers og mekanikerne – hvor udfordringen er at perfektionere din forberedelse under hvad der sommetider er ret ekstreme betingelser. Vi skal være klar til 24-timersløbet på Le Mans, mens vi holder øje med mesterskabet, siger Famin videre.

Foto: Peugeot Sport