Simon Pagenaud og Sebastien Bourdais trak sig sejrrigt ud af 6 Hours of Silverstone. Peugeot-duoen, der også var dominerende i træningerne og i kvalifikationen, duellerede det meste af løbet med Audi #1 med Timo Bernhard og Marcel Fässler.

Et ekstra pitstop for at få udskiftet bodywork kostede dog hen mod slutningen godt et minut for Audi #1. Og det var mere end de to yngre Audi-løver kunne overkomme, og de sluttede halvandet minut efter Pagenaud og Bourdais.

Tredjepladsen tog Alexandre Premat og Oliver Pla i Oak Racings Pescarolo-Judd. Den fyrede Audi-kører Premat sluttede sammen med Pla foran Rebellion Racings Belicchi og Boullion og den anden Oak Racing, mens Collard og Jousse sluttede foran Audi #2 med Tom Kristensen og Allan McNish.

Og netop den dansk/skotske duo startede ud med lyn og torden – ganske som i årets Le Mans. Helt så galt som Le Mans gik det ikke, men McNish kom i føring af løbet i karambolage med JMW Ferrarien med Bell/Walker. Uheldet kostede reparationer af styretøjet på Audi R18’eren, hvilket sendte McNish/Kristensen ned gennem rækkerne.

De kunne dog slutte foran den anden Peugeot med Franck Montagny og Stephane Sarrazin. Montagny skar for hurtigt ind foran en backmarker, der blev sat en omgang tilbage, snurrede rundt og ramte autoværnet. Det kostede masser af tid i pitten og satte den anden Peugeot ud af spil.

I GTE Pro var der tæt kamp, indtil AF Corse med Giancarlo Fisichella og Gimmi Bruni lagde afstand til forfølgerne og tog sejren foran en anden 458’er, nemlig Makowiecki og Ortelli Luxury Racings Ferrari. De stjal andenpladsen kort før mål fra Lieb og Lietz i Felbermayr Proton-Porschen.

Danske Allan Simonsen og Dominik Farnbacher sluttede otter i klassen, på omgangshøjde med toeren i klassen.

Lotus Jetalliance havde ikke det bedste løb på Lotus’ hjemmebane, hvor Mowlem, Rossiter og Wendlinger sluttede sidst i klassen. David Heinemeier Hansson, der kørte sammen med Martin Rich og Lukas Lichtner-Hoyer, måtte udgå.

Resultatet af 6 Hours of Imola 2011:

 

1.   LMP1   Davidson/Bourdais/Pagenaud   Peugeot                      190 laps

2.   LMP1   Bernhard/Fassler             Audi                      + 1m29.763s

3.   LMP1   Premat/Pla                   Oak Pescarolo-Judd           + 5 laps

4.   LMP1   Belicchi/Boullion            Rebellion Lola-Toyota        + 5 laps

5.   LMP1   Lahaye/Moreau/Ragues         Oak Pescarolo-Judd           + 5 laps

6.   LMP1   Collard/Tinseau/Jousse       Pescarolo-Judd               + 5 laps

7.   LMP1   Kristensen/McNish            Audi                         + 6 laps

8.   LMP1   Montagny/Sarrazin            Peugeot                      + 9 laps

9.   LMP1   Fernandez/Primat/Klien       AMR Lola-Aston              + 11 laps

10.   LMP2   Ojjeh/Kimber-Smith/Lombard   Greaves Zytek-Nissan        + 12 laps

11.   LMP2   Frey/Meichtry/Rostan         Race Performance ORECA-Judd + 13 laps

12.   LMP2   Kraihamer/Ebbesvik           Boutsen ORECA-Nissan        + 14 laps

13.   LMP2   Newton/Erdos/Collins         RML HPD                     + 14 laps

14.   LMP2   Gates/Hughes/Garofall        RLR MG Lola-Judd            + 19 laps

15.   LMP2   Barlesi/da Rocha/Lafargue    Oak Pescarolo-Judd          + 19 laps

16.   LMP2   Mailleux/Ordonez/Vernay      Signatech ORECA-Nissan      + 20 laps

17.   FLM    Schultis/Simon/Schell        Pegasus FLM                 + 21 laps

18.   FLM    Mitchell/Grogor/Kronfli      Genoa FLM                   + 21 laps

19.   FLM    Marcelli/Ducote/Moro         JMB FLM                     + 22 laps

20.   GTE-P  Fisichella/Bruni             AF Corse Ferrari            + 22 laps

21.   GTE-P  Ortelli/Makowiecki           Luxury Ferrari              + 23 laps

22.   GTE-P  Lieb/Lietz                   Felbermayr Porsche          + 23 laps

23.   GTE-P  Priaulx/Alzen                BMW                         + 23 laps

24.   GTE-P  Goossens/Holzer              Prospeed Porsche            + 23 laps

25.   LMP2   Leventis/Watts/Kane          Strakka HPD                 + 23 laps

26.   GTE-P  Farfus/Muller                BMW                         + 23 laps

27.   GTE-P  Pilet/Henzler                IMSA Porsche                + 23 laps

28.   GTE-P  Farnbacher/Simonsen          Farnbacher Ferrari          + 23 laps

29.   GTE-P  Bell/Walker                  JMW Ferrari                 + 24 laps

30.   GTE-P  Jakubowski/Beltoise/Marroc   Luxury Ferrari              + 26 laps

31.   GTE-A  Narac/Armindo                IMSA Porsche                + 26 laps

32.   GTE-P  Hancock/Dolan/Buncombe       Jota Aston Martin           + 26 laps

33.   GTE-A  Roda/Long                    Proton Porsche              + 27 laps

34.   FLM    Hartshorne/Keating/Keen      Neil Garner FLM             + 28 laps

35.   GTE-A  Ehret/Lynn/Wills             CRS Ferrari                 + 28 laps

36.   GTE-A  Bornhauser/Canal/Gardel      Larbre Corvette             + 28 laps

37.   GTE-A  Perazzini/Cioci/Lemeret      AF Corse Ferrari            + 28 laps

38.   GTE-A  Felbermayr/Ried              Felbermayr Porsche          + 28 laps

39.   GTE-A  Krohn/Jonsson/Rugulo         Krohn Ferrari               + 29 laps

40.   GTE-P  Rossiter/Mowlem/Wendlinger   Jetalliance Lotus           + 29 laps

41.   GTE-A  Giroix/Goethe/Wainwright     Gulf Aston Martin           + 37 laps

42.   GTE-A  Hummel/Christodoulou/Quaife  CRS Ferrari                 + 59 laps

 

Ikke klassificeret:

GTE-P  Broniszewski/Peter           Kessel Ferrari               118 laps

GTE-P  Lichtner-Hoyer/Rich/Hansson  Jetalliance Lotus            114 laps

LMP2   Companc/Russo/Kaffer         Pecom Lola-Judd              103 laps

 

Udgået:

LMP1   Prost/Jani                   Rebellion Lola-Toyota        159 laps

GTE-P  Melo/Vilander                AF Corse Ferrari              92 laps

LMP2   Beche/Thiriet/Firth          TDS ORECA-Nissan              23 laps