Gary Paffett gjorde det, han skulle. Fra andenpositionen på startgridden vandt han DTM-finalen på Hockenheimring. Men en sejr var ikke nok til at fravriste Timo Scheider sin anden DTM-titel i træk. Audi-køreren kom i mål på andenpladsen, hvilket forseglede tyskerens forsvar af titlen.

Mattias Ekström kom godt fra start fra sin pole position, men Gary Paffett og særligt Timo Scheider kom endnu bedre fra land. Paffett og svenske Ekström, der indtil en punktering i sæsonens næstsidste løb også var del af titelkampen, kæmpede hårdt over de to første omgange med lidt kontakt imellem sig.

I kampen bliver køleren på Ekströms Audi A4 beskadiget, så vandet rendte ud, men det forhindrer ikke Ekström i at bremse senere end sent i hårnålen og dykke inden om Paffett på tredje omgang. To omgange senere er det dog slut for Ekström, der for tredje gang denne sæson må udgå fra en føring.

Bag kampen om sejren i løbet får danske Tom Kristensen en start, der ikke vil gå over i historiebøgerne for noget positivt. For meget hjulspind væk fra femtepladsen på gridden koster danskeren tid, og første gang feltet rammer hårnålen for enden af den bagerste langside, bliver danskeren spundet rundt i det tætte felt. Herefter er det en kamp om at komme tilbage fra bunden af feltet, men kampen slutter før tid for Kristensen.

På næstsidste omgang ligger Kristensen på 11. pladsen. På vej ind i selvsamme hårnål vælger Kristensen en meget bred linje, så Mathias Lauda bag ham tager chancen og dykker inden om. Kristensen bliver snurret rundt og udgår, formentlig med skade på bagerst højre hjul. En kedelig exit for danskeren, der kørte sit sidste DTM-løb.

Løbet er knap så spændende, som man kunne ønske sig af en finale. I front er fokus naturligvis på Paffett og Scheider, der dog ikke på noget tidspunkt sætter placeringerne over styr.

På 32. omgang af 39 ryger Susie Stoddart af banen i første sving, hvilket kalder safetycar på banen. Med fire omgange igen bliver løbet atter givet frit, og i mål er Paffett foran Timo Scheider, Paul Di Resta og Alexandre Premat.

Christian Bakkerud er 12. af 15 klassificerede kørere efter sin teamkollega Thomas Kostka.

Resultat af DTM-finalen på Hockenheimring:

1. Paffett, Salzgitter AMG Mercedes C-Klasse, 39 omgange
2. Scheider, GW:plus/Top Service Audi A4 DTM, +1.043
3. Di Resta, AMG Mercedes C-Klasse, +1.792
4. Prémat, Audi Bank A4 DTM, +5.234
5. Green, Junge Sterne AMG Mercedes C-Klasse, +5.994
6. Jarvis, AUDI DTM, +7.737
7. Spengler, Mercedes-Benz Bank AMG C-Klasse, +8.664
8. Winkelhock, Playboy Audi A4 DTM, +9.847
9. Rockenfeller, S line Audi A4 DTM, +10.355
10. Engel, GQ AMG Mercedes C-Klasse, +11.009
11. Kostka, AUDI A4 DTM, +16,744
12. Bakkerud, AUDI A4 DTM, +20.574
13. Seidlitz, AUDI A4 DTM, +23.587
14. Lauda, stern AMG Mercedes C-Klasse, +41.679
15. Kristensen, 100 Jahre Audi – A4 DTM, +2:23.250

Udgået:
Stoddart, TV Spielfilm AMG Mercedes C-Klasse
Legge,Audi Collection A4 DTM
Ekström, Red Bull Audi A4 DTM
Schumacher, Trilux AMG Mercedes C-Klasse
Tomczyk, Red Bull Cola Audi A4 DTM

Samlet stilling i DTM 2009:

1 Scheider 64
2 Paffett 59
3 Di Resta 45
4 Spengler 41
5 Ekström 41
6 Tomczyk 35
7 Green 27
8 Kristensen 21
9 Jarvis 18
10 Winkelhock 11
11 Schumacher 9
12 Engel 8
13 Prémat 6
14 Rockenfeller 4
15 Lauda 1

Foto: DTM.com