En vanvittig afslutning på DTM-løbet så Gary Paffett tage sejren i hvad der skulle blive en Mercedes-Benz-triumf. Dermed holder briten liv i titelkampen. Men det kunne være tættere, hvis ikke Timo Scheider, trods startplads langt nede i feltet og punktering, kørte sig frem til sjettepladsen.

Helt til det sidste så det dog ud til, at Mattias Ekström, der kørte et meget stærkt løb, skulle tage sejren og bringe Scheiders forspring ned på fire point. Dog viste Audis onde ånd som tidligere ikke at være deres egen strategi, men derimod venstre bagdæk.

Med 20 omgange tilbage er det Timo Scheider, der er første Audi-mand til at erkende, at Dijon-Prenois er hårde mod dækkene. Ud ad sidste kurve punkterer tyskeren, men kan køre i pit og komme ud stadig på en pointgivende ottendeplads.

Med ti omgange igen kommer næste varsel om, hvad der var undervejs. Oliver Jarvis punkterer samme sted som Scheider. To omgange senere er det Tom Kristensens tur. Et ellers stærkt løb ender surt for danskeren, der helt fra spidsen blev overhalet af både Ekström og Paffett i forbindelse med første pitstop. Fra en sandsynlig tredjeplads må Kristensen se sig selv placeret blandt de sidste efter et tredje pitbesøg og endnu længere nede på resultatlisten efter diskvalifikation for at have afkortet banen.

Omgangen efter punkterer så svenske Mattias Ekström lige ud for pitentry. Ekström kommer ud fra pit på en 10. plads, lige bag en usædvanlig kamp om andenpladsen, hvor Paul Di Resta ligger forrest. Over de sidste omgange ligger denne kæmpe flok biler og kæmper om placeringerne, der dog ender med en top-fem besat af Mercedes-Benz, Timo Scheider på sjettepladsen. Ekströms punktering betyder, at den dobbelte mester ikke længere er med i titeldysten.

– Det var et langt sidste stint, og vi pushede ele tiden. Mattias pushede dog nok noget mere end mig og punkterede kort før mål, men det er en balancegang at køre forsigtigt og stadig holde tempoet. Nu er vi syv point fra, det er mindre end da vi kom hertil, og det havde vi egentlig ikke regnet med, så vi kan kun være glade, siger Gary Paffett.

Den anden dansker, Christian Bakkerud, nåede end ikke en punktering i løbet. Et optimistisk overhalingsforsøg fra Katherine Legge på tiende omgang sender danskeren i gruset for enden af langsiden. Mens Bakkerud prøver at komme fri at sandkassen, mister teamkammerat Johannes Seidlitz kontrollen med sin Audi og rammer baglæns med høj hastighed ind i sin danske teamkammerat.

Resultat fra næstsidste DTM-afdeling:

1 Paffett, Salzgitter AMG Mercedes C-Klasse
2 Di Resta, AMG Mercedes C-Klasse
3 Spengler, Mercedes-Benz Financial AMG C-Klasse
4 Green, Junge Sterne AMG Mercedes C-Klasse
5 Schumacher, Trilux AMG Mercedes C-Klasse,
6 Scheider, GW:plus/Top Service Audi A4 DTM
7 Tomczyk, Red Bull Cola Audi A4 DTM
8 Lauda, stern AMG Mercedes C-Klasse
9 Ekström, Red Bull Audi A4 DTM
10 Winkelhock, Playboy Audi A4 DTM
11 Prémat, Audi Bank A4 DTM
12 Engel, GQ AMG Mercedes C-Klasse
13 Rockenfeller, S line Audi A4 DTM
14 Stoddart, TV Spielfilm AMG Mercedes C-Klasse
15 Jarvis, AUDI A4 DTM
16 Legge, Audi Collection A4 DTM
17 Kostka, Audi A4 DTM,

Udgået/diskvalificeret:
Kristensen, 100 Jahre Audi – A4 DTM
Bakkerud, Audi A4 DTM, ingen tid
Seidlitz, Audi A4 DTM

Stillingen i toppen før sidste afdeling:

1 Scheider, GW:plus/Top Service Audi A4 DTM, 56 point
2 Paffett, Salzgitter AMG Mercedes C-Klasse, 49 point
3 Ekström, Red Bull Audi A4 DTM, 41 point
4 Di Resta, AMG Mercedes C-Klasse, 39 point
5 Spengler, Mercedes-Benz Financial AMG C-Klasse, 39 point

8 Kristensen, 100 Jahre Audi – A4 DTM, 21 point

Racemag følger naturligvis op på reaktionerne.

Foto: DTM.com