I dag starter 26. udgave af Rallye Monte-Carlo Historique, verdens største historiske rally, som afvikles i dagene 31. januar – 7. februar.

De danske deltagere i Rallye Monte-Carlo Historique 2024 er klar til start.

Det moderne Monte Carlo rally, som korrekt hedder Rallye Automobile Monte‑Carlo (i daglig tale Rallye Monte-Carlo), som netop er afsluttet, er et hastighedsrally: Deltagerne starter med et minut mellem hver bil. På afspærrede bjergveje, de såkaldte hastighedsprøver, gælder det om at gennemføre strækningen på kortest mulig tid. På transportetaperne, der forbinder hastighedsprøverne, skal man køre efter færdselslovens regler. Løbet tæller til World Rally Championship. 

Det klassiske Monte Carlo rally, som korrekt hedder Rallye Monte-Carlo Historique, er et såkaldt regularity rally: Deltagerne starter med et minut mellem hver bil. I løbet gælder det om på specialetaperne mest præcist at overholde en gennemsnitshastighed, der ikke må overstige 50 kilometer i timen. Kommer man for tidligt eller for sent forbi en hemmelig tidskontrol, får man 10 strafpoint pr. sekund. Løbet gennemføres på offentlig vej, hvor alle andre trafikanter også færdes. Løbet kaldes ofte verdens største historiske rally. Det har i år over 260 deltagende mandskaber. 50 km/t på en bjergvej med en moderne bil om sommeren er udfordrende. På glatte vinterveje med en 50 år gammel bil er det en kæmpe udfordring.

Se løbets hjemmeside her.

De danske deltagere i 2024 har storslåede resultater i dette løb

Otto Kristensen og hustru Britta vandt løbet i 2002 i en Lancia Fulvia. Otto Kristensen er i dette løb codriver for sin søn Simon Kruse Kristensen, i sin ungdom blandt verdens førende kartingkørere i ungdomskategorierne.

Arne Pagh blev nummer seks af alle i 2010. Han kører i dette løb som codriver for Lars Hindsgaul.

Toni Hansen blev i 2019 nr. fire af alle. Han kører i dette løb som codriver for Chris Larsen.

Løbets afvikling

Afhængigt af deltagernes valg af startby er Rallye Monte-Carlo Historique mere end 3.000 km langt.

Første startsted i 2024-udgaven er Glasgow onsdag den 31. januar. De næste startbyer er torsdag den 1. februar med Bad Homburg, Reims og Milano. Alle deltagere kører ad forskellige ruter mod Fyrstendømmet Monaco – et samlingspunkt, hvor de første mandskaber ventes fredag den 2. februar om eftermiddagen.

Restart er lørdag den 3. februar til klassifikationsetapen mellem Monaco og Valence ved Rhônefloden, hvor deltagerne kører i etapemål Champ de Mars i Valence fra kl. 18.30.

Ardèche vil være på kortet søndag den 4. februar med start kl. 8 med etapemål i Valence (17.35).

To andre bergmassiver, Diois og Baronnies, vil være vært for næste dags udfordringer mandag den 5. februar. Dagen slutter atter i Valence (17.20).

Tirsdag den 6. februar går fra Valence tilbage til Monaco med ankomst til havnen i Monaco fra kl. 16.35.

Sidste etape, natten mellem tirsdag den 6. februar og onsdag den 7. februar, starter kl. 21.00 i Monaco, og to af hastighedsprøverne fra det moderne fra Monte-Carlo Rally vil nu være på kortet som specialetaper. Første bil ved slutmålet på havnen i Monaco, Port Herculis, vil være fremme omkring kl. 00:55.

Endelig, i overensstemmelse med traditionen, finder gallaaften og præmieoverrækkelse sted om aftenen onsdag den 7. februar i den prestigefyldte Salle des Etoiles i Monte-Carlo Sporting Club, hvor alle mandlige deltagere møder op i smoking med damerne i festtøj.

Se alle 17 specialetaper her. 

De danske deltagere:

Start nr. 29
Driver: Hans Kolby Hansen
Codriver: Jan Østergaard
Bil: Lancia HF 1600 fra 1971
Start: Reims, Frankrig
Start nr. 30
Driver: Kenneth Kruse Simonsen
Codriver: Otto Kristensen
Bil: Lancia HF 1.3 fra 1968
Start: Bad Homburg, Tyskland
Start nr. 124
Driver: Michael Kristiansen
Codriver: Michael Andersen
Bil: Ford Escort RS 2000  Mk II fra 1977
Start: Reims Frankrig
Start nr. 128
Driver: Lars Hindsgaul
Codriver: Arne Pagh
Bil: Fiat 128 Coupé fra 1972
Start: Reims, Frankrig
Start nr 130
Driver: Arne Fasberg
Codriver: Bent Fasberg
Bil: Hillman Avenger 1600 fra 1973
Start: Reims, Frankrig
Start nr. 134
Driver: Poul O’Kane (IRL)
Codriver: Tage Gejl 
Bil: Porsche Carrera 3.0 fra 1976
Start: Glasgow, Skotland
Start nr. 137
Driver: Henning Nielsen
Codriver: Jørgen O. Pedersen
Bil: Triumph Vitesse 2-Litre fra 1968
Start: Reims, Frankrig
Start nr. 260*
Driver: Chris Larsen
Codriver: Toni Hansen
Bil: Lotus Europa Twin Cam fra 1974
Start: Calais, Frankrig
*Deltager ikke i RMCH, men i Anniversary Monte 100 Touristique, som er et skotsk jubilæumsløb for 100-året for første start i Rallye Mont Carlo fra Glasgow.