Normalt skal de løfte bilen i vejret ved pitstops, men i ottetimersløbet på Le Castellet satte de en stopper for Team Oreca-Matmuts Peugeot 908 HDi FAP.
Fra pole position måtte Stephane Sarrazin se sig passeret af Aston Martin Racing og den enlige Audi R15 plus. En mindre fejl kostede to placeringer tidligt i løbet, men et blev pitstoppet, der for alvor kostede Peugeots fabrikskører tid på Paul Ricard.
Under første pitstop, efter godt en times kørsel, opdagede pitcrew problemer med de airjacks, der løfter bilen ved trykluft. Før problemet var løst, var 18 minutter passeret, og teamet var på 35. pladsen.
Det lykkes dog Sarrazin og de vanlige Oreca-kørere Olivier Panis og Nicolas Lapierre at køre diesel-LMP1’eren frem i rækkerne til en fjerdeplads.
– Det er lidt skuffende, men der var også masser af positive momenter i vores første løb med Peugeot 908 HDI FAP. Resultatet er en skuffelse, da vi havde en bil, vi kunne kæmpe mod Audi med. Vi fik ikke styr på problemet med airjacken, og det kostede os tid. Men bilens og kørernes performance er det positive. Olivier, Nicolas og Stephane gjorde det alle godt, og det er vi glade for, siger Hugues de Chaunac, chef for ORECA-gruppen
Oreca deltager med både deres egen prototype og Peugeot 908-raceren i både 1000 km-løbet på Spa-Francorchamps og naturligvis 24-timersløbet på Le Mans.
Foto: Jean Michel Le Meur – DPPI