Fedtspilleri fik ikke en chance hos Orecas Peugeot-kørere i Peugeot 908 HDi FAP #4. Efter at have ligget som nummer to længe, blev det ‘semiprivate’ team sat tilbage.

En hæsblæsende jagt på de foranliggende Audier bringer Loîc Duval inden for otte sekunder af Audi #7 med Tom Kristensen. Undervejs sætter franskmanden ny banerekord, men motoreren giver op med en time og et kvarter igen.

– Det var en bitter skuffelse. Efter en superb præstation var vi på vej mod podiet. Vi var på andenpladsen i lang tid, inden vi fik gearkasseproblemer. Så kom vi tilbage i et hæsblæsende tempo for at hente Audien. Vi var så tæt på podiet, at det gør ondt. Denne skuffelse er dog delvist reddet af det fantastiske løb fra Oreca 01’eren: vores egne prototype sluttede firer samlet og først af de benzindrevne biler, siger Hugues de Chaunac, øverste chef i Oreca.

– Det er desværre racing. Det er magien ved Le Mans, men også det svære ved Le Mans. Gennem hele løbet kæmpede vi om podiet. Oreca viste, hvad de var i stand til. Teamet og ingeniørerne gjorde det godt, og kørerne var fantastiske. Vi mangler kun resultatet, siger den tidligere F1-kører Olivier Panis i en pressemeddelelse.

Foto: Michel Legeay – ACO/NIKON