Søndag den 24 juni køres Europas Grand Prix i Valencia i Spanien. Om der kommer en ottende vinder ud af ligeså mange mulige forsøg i dette års sæson, bliver vi klogere på sent søndag eftermiddag.
Banen er en bybane, der bygges op til netop dette løb i Valencia. Derfor er den også som så mange andre bybaner præget af hurtige langsider og meget langsomme sving. Derudover skal der over weekendens frie træninger også først køres gummi ned i asfalten, førend vi begynder at se rigtigt hurtige tider på banen.
Banen i Valencia er 5.419 km lang, og har i år kun én DRS zone. Sidste års vinder var Sebastian Vettel.
Det bliver afgørende for Formel 1-feltets teams at finde den rette balance imellem downforce til de langsomme sving, men samtidig et setup, der giver høj hastighed på langsiderne. Det samme var tilfældet i sidste løb i Montreal. Der er dog flere sving på banen i Valencia, så det bliver også væsentlig at finde den rette balance til indstyring i svingene – altså en undervogn, der kombinerer hårdhed til langsiderne, men samtidig også blød nok til de mange sving.
Derfor ligner McLaren også en forhåndsfavorit til denne weekends løb. Men sæsonen har vist sig svært uforudsigelig – hvor Lewis Hamilton tog sejren i Canadas Grand Prix for to uger siden, så blev hans teamkammerat Jenson Button kun nummer 16.
Red Bull kunne også være en mulighed, da Sebastian Vettel og Mark Webber viste de fandt et setup på deres bil, der gjorde dem hurtige – især under kvalifikationen.
Samtidig spiller dækkene endnu engang en vigtig rolle. Pirelli har valgt Soft og Medium dæk til Europas Grand Prix, med henholdsvis gul og sølv farvekode. At få dækkene til at holde så længe som muligt, og dermed spare et pitstop, har flere gange i sæsonens løb vist sig at være adgangen til overraskende podieplaceringer. Senest med Romain Grosjean og Sergio Perez i Canada.
Lotus teamchef bakker stadig begge sine kørere op, trods de har haft lidt svingene resultater i løbet af sæsonen.
– Der er bestemt ingen frustration. Jeg synes vi skal være stolte af, hvad vi har opnået indtil nu, og jeg kan kun rose fabrikken og gutternes indsats. Der er ingen frustration at have – det er en ny cyklus, nye kørere, og vi vidste, vi ikke kan have den perfekte opsætning fra første løb.
Ferrari og især Fernando Alonso har vist at de efter den lange pause har en hurtig bil, men holdbarheden med hensyn til dækkene, er stadig ikke helt på niveau med de øvrige topteams. Det kostede en podieplads i Canada.
Mercedes er med Nico Rosberg stadig med i kampen om at kunne tage VM-titlen.
– Jeg vil vurdere vores sæson så vidt som at være mere lovende og med bedre potentiale end de to foregående år, men vi har ikke helt opfyldt potentialet endnu, udtaler Ross Brawn i en officiel pressevideo.
Sidst var der problemer med Michael Schumachers DRS system, og det kostede ham løbet i Canada. Men det problem skulle være løst til denne weekends løb.
Vejret plejer at være meget varmt i Spanien på denne årstid, så det vil også få indflydelse på dækkene. Den noget hårdere compound, der er valgt til denne weekend, kan dog give længere holdbarhed og dermed være en joker i forhold til dækstrategien.
Stillingen i verdensmesterskabet er rigtig tæt i år, så sejr og podieplaceringer kan endnu engang rykke rundt på toppen af tabellen.
Top 5 i verdensmesterskabet: Lewis Hamilton 88 point, Fernando Alonso 86 point, Sebastian Vettel 85 point, Mark Webber 79 point og Nico Rosberg 67 point.
Få en guidet tur rundt på banen med Mark Webber i denne video: