Danskerne fik en noget blandet kvalifikation lørdag aften dansk tid. Mens Christina Nielsen og Scuderia Corsa gav deres nye Ferrari 488GTE en god start med pole position i GTD-klassen, fik hverken Jan Magnussens Corvette Racing eller Michael Christensen og Porsche det maksimale udbytte.

I GTLM Pro tog BMW en interessant 1-2 i kvalifikationen, mens Corvette Racing blev nummer 5 og 6. Jan Magnussen, Antonio Garcia og Mike Rockenfeller startede fra 5. position, mens Michael Christensen, Earl Bamber og Frederic Mackowiecki startede fra klassens bagerste plads, 10.
Status efter 30 minutter er, at Antonio Garcia har fået Corvette #3 frem i rækkerne, så den er nummer tre i klassen nu. Mackowiecki er startet i Porsche #912 og er fortsat tier.

I GTD er Jeff Segal startet i Scuderia Corsas Ferrari #63 og holder fast i føringen. Han har lige nu et rundt halvt sekunds forspring.

Vi opdaterer med mere løbet igennem. Du kan følge med på nedenstående links:

Livetiming: http://scoring.imsa.com/
Livestreaming: http://www.imsa.com/camera/imsatv
Radio: http://www.radiolemans.com

16.35:

Det ser ud til at blive nogle lange 12 timer for kørerene, med regn på vej mod banen. Magnussen/Garcia var kortvarigt oppe på 2. pladsen i GTLM klassen, men måtte se sig overhalet af holdkammeraterne i den anden Corvette.

16.43:

Earl Bamber er næste mand i Porsche 912. Fred Makowiecki roste bilen efter kørerskiftet. De er i øjeblikket sidst i klassen.

16:49
Der er safety car på banen efter en Audi strandede ude på banen. Samtidig kommer første meldinger ind om regn. Skyerne ser MEGET sorte ud.
Og i samme øjeblik er vi tilbage på grøn!
Olivier Pla er under pres men holder den samlede føring. Magnussen nede på 4. pladsen lige nu.

Trafikken er tæt, og kampen i GTLM er hård. Corvette nr 3 forbi, og tilbage på 3. pladsen.

17:00
Som vi runder kl. 17 er der tæt kamp i GTLM. Magnussen 3’er men presser hårdt på Milner. Lige bag dem er BMW’en.

OG REGNEN ER KOMMET!
Det vælter mildt sagt ned fra det ene øjeblik til det andet. De fleste dykker direkte i pit og går på regndæk.

17:04

17:05
Garcia mister i pitten og begge BMWer gik forbi. Milner fører i den anden Corvette. Halvdelen af banen er gennemblødt den anden halvdel knastør. Regnen er umiddelbart stoppet for nu.

17.10
Keiko Ihara i Mazda prototype spinner på banen og har svært ved at få bilen vendt. Samtidig glider de andre rundt i det våde føre. En blanding af tør og våd asfalt giver virkelig svære forhold.

17:17
SAFETY CAR
Regnen vælter ned og alle skøjter rundt.
GTD Lamborghini nr 11 kørt af Townsend Bell mister kontrollen og ryger igennem dækbarrieren. Garcia mister kontrollen næsten på samme tid men undgår akkurat væggen. En Ferrari og en prototype også af.

17:26
Vi udnytter safety car perioden til en hurtig opdatering på stillingen:
Christian Fittipaldi og bil nr. 5 fører overordnet.
Giancarlo Fischichella fører GTLM i AF Corse Ferrarien. Magnussen/Garcia toer i klassen, mens Michael Christensens Porsche 912 har fået det bedste ud af regnen og er oppe på 4. pladsen i GTLM.
Christina Nielsen 9’er i klassen.

17:36
Ifølge meterologerne er der endnu mere dårligt vejr på vej mod Sebring. Om en times tid rammer det værste (eftersigende).

17:48
Vi kører igen!

17:53

17:56
Porsche 911 og Corvette 4 kæmper virkelig tæt om føringen i GTLM. Porschen trækker det længste strå og smutter forbi.

17:59
En Ferrari er stoppet på banen. Full Course Caution.

18:05
Fortsat Full Course Caution. Vejr-radaren ser ikke super opløftende ud, for den voldsomme regn tegner til at fortsætte i de næste timer.

18:06
Men vejret er en utilregnelig størrelse, og de alle teams forsøger efter bedste evne at tolke det:

18.08
Grønt igen!

18.10
… Men det er stadig meget vådt på Sebring her efter to en halv times kørsel. Overall er det #5 Action Express Racing foran søsterbilen #31 og #90 Visit Florida Racing – alle tre er Chevrolet Daytona Prototypes.

18.11
I GTLM Pro er det #911 med Nick Tandy foran #4 Tommy Milner. Fords Dirk Müller er treer, mens Michael Christensens #912, der køres af Earl Bamber lige nu, er nummer fire. Jan Magnussen er i Corvette #3 og ligger P7.

18.15
Vejret er netop nu så skidt, at der ikke engang er fuld kameradækning på Sebring – IMSA har taget fotograferne ned fra tårnene af frygt for lynnedslag……

18.16
Jan Magnussen tager sjettepladsen i GTLM Pro.

18.20
Jordan Taylor kører #10 op på den samlede tredjeplads.

18.23
Full course yellow igen….. Årsagen er endnu ukendt.

18.24
En bil sidder fast i dækmuren i sving 1. Endnu uvist, hvilken det er.

18.27
Det er Dirk Müller i Ford GT #66. Han lå P3 i GTLM Pro.

18.29
Fortsat intet nyt om Ford #66 og Dirk Müller.

18.32
Rødt flag!! Det lyner – det er muligvis årsagen.

18.37
Løbet er afbrudt på grund af endnu vildere vejr, som nærmer sig hastigt. Det lyner i baggrunden, så IMSA har helt forståeligt hentet deres marshals ind.

18.50
Løbet er fortsat afbrudt, men Dirk Müller meldes heldigvis ok på Radio Le Mans.
Vi har sammenfattet de første timer her:
https://motorsportdanmark.dk/sebring-afbrudt/

18.54

19.01
Der er fortsat afbrudt på Sebring. Her er det første ordentlige billede af Ford #66’s crash. Dirk meldes ok.

20.07
Fortsat ikke meget nyt. Vejrsystemet ser stadig skræmmende stort ud på radaren. Vi vender stærkt tilbage, så snart det begynder at lugte lidt af grønt flag i Sebring igen.

20.36
IMSA har kaldt kørerne i bilerne – genstarten er lige om hjørnet! 🙂

20.40
IMSA forsøger at tørre banen så meget som muligt med jetdriers.

20.48
Bilerne er på banen – vi ser ud til at få knap syv timers ræs nu. Med lidt held. 🙂

21.07
Fortsat kørsel under gult. Det trækker snart op til en genstart.

21.08
GRØNT!

21.17
Hurtigt gult flag, vi har genstart igen.

21.23
Nyt crash, #38 Performance Tech Motorsports prototypen fortsætter lige ud i barrieren. Ingen afbrydelse af løbet, dog.

21.49

Time 1-5: Regnfyldt Sebring genstartet efter to timers venten

21.50
Dirk Werner i BMW #25 gik i pit, så lige nu er det en Porsche 1-2 foran Jan Magnussen i Corvette #3 i GTLM. Michael Christensen kører #912, der lige nu er nummer to.

21.52
Marcel Fässler fortsætter ligeud i hairpin i Corvette #4… Han er tilbage på banen igen.

22.10
Begge GTLM-Porscher pitter på samme tid.

22.14
Ford #66 punkterer, Corvette #4 i pit for at få fjernet et skilt fra fronten.

22.16
Marcel Fässler fortsætter med at køre af banen i Corvette #4