Nysumbanen lagde i weekenden jord til de to første afdelinger i RallyX Nordic serien, hvor de resterende afdelinger skal køres i henholdsvis Sverige og Finland. Der køres i 5 forskellige klasser i denne serie og denne gang var der dansk deltagelse i hele fire af dem. Der blev hele weekenden arbejdet hårdt fra alle de frivillige, for at hele 2 komplette motorløb kunne klares på de 2 dage, men denne opgave blev klaret til perfektion.

CrossCar junior, som er klassen for de helt unge kørere, er en klasse vi indtil nu kun lige har stiftet bekendtskab med i Danmark, med to køretøjer. Det var også disse to der stillede til start i begge weekendens løb, dog havde den ene skiftet chauffør. Kevin Daarbak havde til weekenden lånt en junior CrossCar af Dennis Munch. Til første træning var den unge kører lidt nervøs, da han kun havde kørt ganske få 100 meter i den inden. Kevin har dog en fordel, at han kender hvert sving på Nysumbanen fra hans mange omgange i Crosskart 125 ccm. Hans Crosscar kunne dog ikke følge helt med de udenlandske kørere, dog kom han i finalen begge da. Den anden danske junior kører denne weekend var Oliver Lucas Jensen, som modsat Kevin havde prøvet hans CrossCar rundt på Nysumbanen til en træning. Dog kunne han heller ikke gøre meget ved de nye modstandere, der løb med alle podiepladserne. De har dog fået en kæmpe oplevelse ved, at deltage i sådan en weekend med masser af omgange på banen, og nogle nye konkurrenter.

CrossCar, eller Crosskart Extreme som de bliver kaldt i Danmark, er en utrolig populær klasse. På deltager listen fandt man også hele 6 danskere, der var klar til at vise hvem der har Nysum som hjemmebane. De skulle dog lige bruge de første par omgange til, at vænne sig til at køre rundt på banen, da de til dette løb skulle veje 30 kg mere end til det danske mesterskab. Det giver nye bremsepunkter, og en anderledes måde at kaste karten ind i svingene på.

I Open 2WD klassen stod der Tiger over det hele. Simon Tiger tog sejren begge dage, med hans noget specielle BMW med en wankelmotor og turbo, og ikke mindre end 537 hk på baghjulene. Der var dog også i denne klasse deltagelse af 4 danskere, blandt andet Kenneth Konge som om søndagen kom ind på en flot anden plads, i en tidligere Tiger bil. Med sine blot 17 år var Morten Bertelsen den yngste mand i feltet, men det kunne man ikke se på hans kørsel, som bragte ham med i finalen begge dage. Dog lige uden for podiet. Men for den unge knægt var det en stor sejr, og man kunne da også se på hans Teamchef Michael, at han var stolt af knægten.

En for mange danskere ukendt klasse, Supercar Lites, var også at finde på weekendens program. Dette er helt ens biler der stiller til start. De har firehjulstræk og cirka 320 hk, så her er det op til den enkelte kører og vise hvad de duer til. Det var næsten en ren svensk klasse dette år.

Sidste klasse er offroadens svar på Formel 1. Små biler som VW Polo og Ford Fiesta, dog med firehjulstræk og på den gode side af 600 hk. De ligger godt fra start med en 0-100 km/t på ca. 2 sekunder. Hele 4 kørere fra Danmark var til start i denne klasse i år, og 2 af dem var debutanter. Morten Schnack havde deltaget i et enkelt klubmester skab i hans Ford Focus, mens Magnus Dall kun havde kørt nogle træningsomgange på Nisseringen i hans Renault. De lærte begge, at der bliver gået til stålet i denne klasse, og det kunne ses på begge biler. Schnack manglede ydersiden af hans dør, og Magnus’ Renault måtte løftes fra banen, da hele fronten næsten stod på jorden, og flagpost folkene kom med en fjeder og lidt andre stumper, som bilen havde smidt.

De sidste to, er gamle kendinge i Supercars. Dennis Rømer var dog til start i en lejet VW Scirocco, som de kæmpede med at få klar ugen op til løbet. Grunden til at han ikke var til start i hans egen Polo var, at motoren ikke var blevet færdig. Derfor skulle der tænkes hurtigt med en ny plan for at stille til start. Dennis brugt lørdagens løb som en slags træning, mens den søndag fik alt hvad den kunne trække. Dennis endte dog i sandfanget, med en bil der manglede det meste af fronten. Sidste mand er Ulrik Linnemann, han havde en noget svingende weekend med bilen. Han havde problemer med en støddæmper, hvor de desværre ikke havde stumper til at få det fikset, så den rutinerede kører måtte få det bedste ud af det han nu havde at gøre med. Det må man sige han gjorde. I en af heat runderne satte han hurtigste tid i klassen, og det siger ikke så lidt, da den 3 gange Verdensmester Johan Kristoffersson også stillede til start. Ingen af danskerne kom på podiet, men de fik vist at her i Danmark har vi også dygtige racerkørere.