Til Englands Grand Prix blev det forbudt at bruge de såkaldte Off-throttle diffusers. Altså hvor der lukkes luft gennem motoren og ud i diffuseren, når der ikke gives gas. Det gav en del kontroverser, og derfor bestemte FIA, at hvis holdene kunne blive enige, så ville forbuddet blive ophævet.

Og holdene er nu blev enstemmigt enige, fortæller Autosport. Derfor er off-throttle diffuser tilbage for resten af sæsonen. Det må dog stadig ikke ændres på motorstyringen mellem kvalifikation og løb. Altså er reglerne, som de var til det Europæiske Grand Prix.

Kontroverserne opstod for alvor, da holdene med Mercedes motorer fik lov til at bruge over-run på fire cylindre på grund af holdbarhed. Tidligere havde Red Bull med Renault-motor fået lov til at lade deres gasspjæld står 50 procent åbent, også på grund af holdbarhed. Men det blev trukket tilbage lørdag morgen, hvilket gjorde Red Bull holdet rasende.

Fernando Alonso vandt en klar sejr på Silverstone, og nogle mente, at det kunne skyldes reglen mod off-throttle diffusers. Alonso mener dog, at forklaringen ligger i forbedringer på Ferrari-raceren, hvilket han har skrevet i hans blog på Ferraris hjemmeside:
– Jeg har ikke brugt for meget tid på at tænke over de tekniske årsager bag sejren idet britiske Grand Prix. Der var helt sikkert nogle store forbedringer på bilen, hvilket betyder, at den føles meget lettere at køre nu, og du kan mærke, at den er presset mere ned i banen end før, især i det hurtige sving.

Fra næste år er alle blown diffusers, hvor udstødningsgassen går igennem, ulovlige. Der bliver det et krav, at udstødning kommer ud på toppen af sidepods.

Foto: Ferrari – fra de første tests