Marco Sørensen (foto) og Kevin Magnussen tørner snart ud til første afdeling i Formula Renault 3.5 i World Series by Renault.

Og det bliver i tredje generation af formelraceren, at de to danske talenter skal op imod et meget stærkt felt.

Den tredje racer fra Renault Sports serie har et chassis udviklet og bygget af Dallara – en evolution af den foregående model – helt i kulfiber.

Selvom cockpit, front- og hækvinge ser radikalt anderledes ud end forgængeren, så er en tredjedel af komponenter fra den tidligere model genbrugt for at holde omkostningerne nede.

Hækspoileren har DRS (drag reduction system) som i Formel 1, som aktiveres af køreren og kan bruges til overhalinger. Men også under motorcoveret er der nyheder. En ny Zytek Engineering-udviklet motor giver kørerne 530 hk fra den vellydende og velydende V8, der har semiautomatisk gearkasse. Det er 50 hk mere end raceren, der kørte frem til 2011.

Trods mere arbejde for at gøre racerne sikrere, så er de også blevet lettere til den nye sæson. 15 kilo har Renault Sport Technologies fundet i bilerne, blandt andet takket være et nyt elektronisk system, der ikke kræver batteri eller startmotor.

Romain Grosjean, Andy Soucek og Ben Hanley har testet og udviklet raceren i løbet af 2011.

– Alt afhængig af bane, så er vi 4-5 sekunder hurtigere end sidste år. Og når man kigger på vores topfart, så er den ikke højere end sidste år, selvom vi har fået en kraftigere motor. Så al tiden er hentet på bedre greb. Med den nye aerodynamik har vi meget mere downforce og kan køre meget hurtigere i svingene, så det er helt vildt, så stor forskellen er. Vi matcher nu tiderne fra GP2, men grundet de høje svinghastigheder, så synes jeg, den her bil er langt sjovere at køre, siger Kevin Magnussen om den nye racer

Se onboardomgang på Nogaro med Brendon Hartley i den nye generation af Formula Renault 3.5:

World Series by Renault starter på Motorland Aragon i Spanien den 5.-6. Maj. Løbene kan følges live på Eurosport.