Dele af den hedengangne Nissan FIA WEC LMP1 program kan dukke op i i-2017 med en IMSA Prototype bil. Der florere flere rygter om at Nissan ikke har tabt pusten efter deres kuldsejlede Nissan GTR LM Nismo projekt.

2017 bliver året hvor der kommer helt nye regler for Daytona Prototypes / P2. Regelsættet er ikke helt færdigt endnu, men Daytona Prototypes / P2 er jo lidt specielle, hvilket betyder at bilerne som basis ser ens ud, men at fabrikkerne så montere deres egne motorer.

Med en forventning om at effekten på de kommende Daytona Prototypes kommer til at ligge i omegnen af 600 hestekræfter så har Nissan allrede nu en motor der har de rigtige karakteristika, og det er tre-liters twin-turbo V6 LMP1 fra GTR LM projektet.

Det er helt korrekt at IMSA’s 2017 motor reglement er beskrevet, som om at det er produktions-baserede GT3 motorer der skal benyttes i Daytona protypes, men det formodes også at racing-afledte motorer som Nissans TTV6 og Mazdas custom 2-liters single-turbo fire-cylindret motor bliver tilladt.

Bilen skal bygges over en af de fire godkendte P2 chassis konstruktører og her kan Nissan så montere deres ex-GT.R LM motor. De fleste inklusive mig, troede at Nissans GT.R LM projekt var lukket helt ned. Noget tyder dog på at der er bevaret en mindre stab af medarbejdere som kunne være dem der skal løbe IMSA aktiviteterne i gang?

Der er slet ikke nogen tvivl om at det bliver interessant og følge IMSA/ACO og hele P2 programmet, og det er også den rigtige vej og gå, set med mine øjne. Få udbydere af chassiser, men en større mængde at motor udbydere vil gøre P2/Daytona prototype klassen meget interessant fra 2017 og fremover, fordi bilerne kan bruges i flere serier.

Set i lystet af at P2 bilerne kan bruges i flere serier, vil det forhåbentligt også betyde at vi ser mange flere forskellige motorer, specielt fordi reglementet sigter imod der bruges produktions-baserede GT3 motorer, så kigger vi potentielt på Aston Martin V12 GT3, Audi GT3, Bentley GT3, BMW GT3, Jaguar GT3, Ferrari GT3, Lamborghini Huracan G3, McLaren GT3 og jeg kunne blive ved, og hvis bare nogen af dem kunne finde på at lave en P2 motor, så vil jeg meget gerne kigge/ Lytte på den klasse.

 

Facebook gruppe for Danske Le Mans fans