Frankrig arbejder fortsat på at få plads i Formel 1-kalenderen igen. Sidst Formel 1-feltet var på fransk jord, var tilbage i 2008 på Magny-Cours.
I ugens løb meldte Frankrigs premiereminister Francois Fillon sig på banen, og bakker op om, at Paul Ricard banen atter skal være en del af Formel 1-kalerenden.
Det er en bekostelig affære at lægge bane til Formel 1 løb, og Francois Fillon understreger også, at den franske stat ikke vil bidrage med penge, men at private sponsorer må stå for finansieringen. Bernie Ecclestone er dog medejer af Paul Richard banen, så noget kunne tyde på at formalia er ved at være på plads. Det ligner ikke Formel 1-bossen at få en premiereminister til at udtale sig uden, der er noget om det.
For at få økonomien til at hænge sammen, går der rygter om at man vil dele løbet op, så der det ene år køres på Paul Richard i Frankrig, og det andet år på Spa i Belgien. Det er dog ikke bekræftet. Men mange af de europæiske løb er i hård konkurrence med de af verdens lande der tilhører vækstøkonomier – her har især Asien fået flere løb de senere år.
Derfor kan noget tyde på, at mange af kørernes yndlingsbane Spa – nu kun skal køres hvert andet år. De sidste mange år, var det Magny Cours banen, der lagde asfalt til de franske Formel 1 løb. Magny Cours var en højt moderne bane, da den blev ombygget i 1989, og fik sin debut som Grand Prix bane i 1991. Men banen var bygget i en æra med fokus på sikkerhed, og det blev så også den endeligt. For efterhånden som både Formel 1-racerne og banerne blev mere sikre, men samtidig underholdende, så løb tiden fra Magny Cours, der efterhånden fik ry for at være en kedelig bane og uden mange overhalinger.
Nu er det så Paul Richard, man prøver at promovere, som den bane Frankrig skal få sit Grand Prix til. Banen har tilbage i 70’erne og 80’erne også dannet rammen for Formel 1 løb, men den er siden år 2000 blevet bygget væsentligt om og fornyet kraftigt med hensyn til faciliteter omkring banen. Så med Bernie Ecclestones aktier i både banen og Formel 1, er det meget sandsynligt at Paul Richard danner rammen om det franske Grand Prix i 2014.