FIA mangler fortsat at bringe en officiel skrivelse, men alle de store, internationale motorsportsmedier beretter her til aften, at FIA’s Formula 1 Strategy Group er nået til enighed om en måde at nedbringe omkostningerne på.

Nyheden er kommet ud efter et to dage langt møde i Genéve, hvor de fire motorproducenter i Formel 1, Ferrari, Honda, Mercedes og Renault, er nået til enighed om at bringe prisen på levering af motorer til et kunde-team ned på €12 millioner per sæson.
Leverandørerne har også givet håndslag på, at intet team må ende i en situation, hvor det står uden motor – og at aftalerne skal være stabile frem til udgangen af 2020.
Til gengæld for prisnedsættelsen vil Formel 1-feltet frem til udgangen af 2020 skulle køre videre med de nuværende 1.6 liters turbomotorer.

Aftalen er formelt godkendt allerede nu – ifølge Autosport er prisen for motorkøb faldet til de 12 millioner euro fra priser, det engelske magasin nævner som værende 20-25 millioner euro årligt.
Endelig har de fire producenter fremsat en række forslag til løsning af de problemer, som det nuværende reglement har skabt – herunder den manglende lyd, og de indviklede regler. Ifølge Autosport skal disse forslag og aftalen om en fast, lavere pris til kundeteams definitivt have sat en stopper for forslaget om uafhængige motorer, som blev fremsat sidste år.
Derudover er der også enighed om, at reglementet skal kræve, at hver kører har tre gearkasser til rådighed hver sæson.

Aftalen mangler endnu den endelige vedtagelse – denne skal efter planen komme i marts. Vedtages det hele, så ser vi det hele træde i kraft til 2018-sæsonen.