Fem løb er tilbage i 2010-udgaven af F1-verdensmesterskabet, og sjældent har det været så skiftende og tæt i toppen som denne sæson.
Realistisk set har fem kørere VM 2010 inden for rækkevidde, og ud af de fem er blandt andre Ferraris Fernando Alonso. Efter en stærk præstation i Monza senest har den tidligere, dobbelte verdensmester dog trukket motornitten i slutfasen. Både han og teamkammerat Felipe Massa har benyttet de allokerede otte motorer i denne sæson.
De nærmeste konkurrenter har alle én frisk motor til gode. Stærkest står dog Mark Webber, der har to Renault-motorer i reserve til de resterende fem løb.
Overskrider man kvoten på otte motorer i 2010-sæsonen, så betyder det det drop på 10 pladser på startgridden til det næstkommende løb. Det er en skæbne, som overgik Pedro de la Rosa i Sauber Motorsports Ferrari-motoriserede racer.
Teams, kørere og forbrug af motorer i 2010:
McLaren Mercedes
1 Jenson Button 7
2 Lewis Hamilton 7
Mercedes GP
3 Michael Schumacher 7
4 Nico Rosberg 7
RBR Renault
5 Sebastian Vettel 7
6 Mark Webber 6
Ferrari
7 Felipe Massa 8
8 Fernando Alonso 8
Williams Cosworth
9 Rubens Barrichello 6
10 Nico Hulkenberg 7
Renault
11 Robert Kubica 6
12 Vitaly Pertrov 6
Force India Mercedes
14 Adrian Sutil 7
15 Vitantonio Liuzzi 7
STR Ferrari
16 Sebastien Buemi 7
17 Jaime Alguersuari 7
Lotus Cosworth
18 Jarno Trulli 7
19 Heikki Kovalainen 7
HRT Cosworth
20 Sakon Yamamoto 7
21 Bruno Senna 7
BMW Sauber Ferrari
22 Nick Heidfeld (formerly Pedro de la Rosa’s car) 9
23 Kamui Kobayashi 7
Virgin Cosworth
24 Timo Glock 7
25 Lucas Di Grassi 7
Foto: Scuderia Ferrari