Michael Christensen fik den bedst tænkelige start på årets VM for sportsvogne, da han sammen med sin franske makker Kevin Estre, sejrede for Porsche ved 8 timers løbet på Sebring, der sluttede natten til lørdag dansk tid. Udover den store sportslige triumf, var det også en stor personlig triumf for Michael Christensen, da løbet var hans første tilbage som Porsche fabrikskører, efter han i sidste sæson ikke havde titlen fabrikskører, da Corona og kontraktlige forhold betød, at han kørte for Porsche i forskellige løbsserier, men ikke i VM-serien.

Det er anden gang i karrieren, at Michael Christensen vinder på Sebring. Første sejr var tilbage i 2014, da Michael Christensen efter en periode som Porsche juniorkører, debuterede ved det legendariske 12 timers løb på Sebring som Porsche fabrikskører og vandt i første forsøg.

Michael Christensen og Kevin Estre dominerede afdelingen på Sebring ved at være hurtigst i alle træninger og Christensen satte også hurtigste tid i kvalifikationen og fik pole position til løbet.

Løbet udviklede sig til en kamp med Corvette. I løbets første time mistede Estre føringen til Corvette, men det var en tæt kamp. Christensen hentede det tabte tilbage og bragte Porschen i front, men ved næste pitstop fik han og søsterbilen en 15 sekunders straf grundet en fejl ved placeringen i starten. Det bragte Corvette tilbage i føring, men Estre kørte Porschen tilbage i føring og Christensen udbyggede føringen til et minut inden løbet blev stoppet en time før afslutningen grundet farlige vejrforhold med regn, lyn og torden. Christensen og Estre vandt foran Corvette med Milner og Tandy og med Porschen med Lietz og Bruni på tredjepladsen.

“Det var virkelig en intens afslutning” sagde en glad Michael Christensen efter løbet. “Vi kunne se regnen nærme sig, men så kom der rødt flag. Pludselig var det ikke så sikkert, hvem der skulle ind og tanke, hvis løbet blev genstartet, så da de sendte os afsted igen, var vi bange for, at vi pludselig kunne miste sejren, hvis andre gamblede. Men igen fik vi rødt flag og til sidst blev det besluttet, ikke at genstarte, hvilket var en stor lettelse. Det var en nervepirrende periode i bilen. Men jeg føler, vi fortjener sejren. Vi har været hurtigst hele vejen igennem og lavede et par stærke overhalinger. Jeg synes, vi havde styr på Corvette i forhold til strategi og brug af dæk. Så alt i alt er det bare sindssygt fedt. En fantastisk start på sæsonen.”

VM stillingen i FIA WEC LMGTE Pro efter 1. afdeling
1. Christensen/Estre, Porsche 911 RSR #92   39 point
2. Tandy/Milner, Corvette C8.R #64   27 point
3. Lietz/Bruni, Porsche 911 RSR #91   23 point
4. Calado/Pier Guidi, Ferrari 488 GTE #51   18 point

Pointfordeling i FIA WEC
I kvalifikation gives point til Pole Position: 1
Ved 6 timers løb gives point til top ti: 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1 alle herefter 0,5 point
Ved 8-10 timers løb gives point til top ti: 38-27-23-18-15-12-9-6-3-2-1 alle herefter 1 point
Ved 24 timers Le Mans gives point til top ti: 50-36-30-24-20-16-12-8-4-2-1 alle herefter 1 point

Løbskalender
1: 18. marts, Sebring 1.000 miles
2: 7. maj, Spa 6 timer
3: 11.-12. juni Le Mans 24 timer
4: 10. juli, Monza 6 timer
5: 11. september, Fuji 6 timer
6: 12. november, Bahrain 8 timer

Foto: Porsche AG