I GTE Pro klassen kom Porsches’ danske fabrikskører Michael Christensen igennem de 24-timers udholdenhedsløb sammen med sine østrigske medkørere Richard Lietz og Philipp Eng. Trioen sluttede nr. otte, hvilket under omstændighederne er godkendt.

”Dette års Le Mans blev præcis lige så stor en udfordring og svært at gennemføre, som vi i teamet (Dempsey – Proton Racing, red.) havde forventet,” fortalte Michael Christensen efter løbet. Et løb hvor danskeren var udvalgt til at starte i bilen.

”Vores Porsche (911 RSR, red.) er stærk i regnvejr, så det en smule frustrerende, at vi efter eftervejret kørte næsten hele den første time bag løbets safetycar. Dertil fik vi kørt en omgang for langt på vores regnvejrsdæk, og det kostede alt sammen tid tidligt i løbet,” forklarede danskeren, der generelt var tilfreds med teamets indsats.

”Vi viste godt, at vi ikke havde farten til for alvor at køre med om sejren, men Le Mans er et meget langt og uforudsigeligt løb. Vores strategi var at holde os ude af problemer og forsøge at komme langt frem i klassen ved at levere stabile og konstante omgangstider. Frem for alt gjaldt det om at gennemføre og hele tiden være på banen.”

Helt uden uheld forløb det dog ikke for Porsche 911 RSR med startnummer 77. Efter natten lå Porsche #77 på en femteplads, da Philipp Eng var tvunget til et ufrivilligt pitstop, som følge af en knækket trækaksel.

”Det var selvfølgelig utrolig uheldigt. Gutterne i teamet er blandt de bedste og fik vores bil klar til race igen på rekordtid. Desværre kostede den unødige stilletid, at vi faldt bagud i feltet til en ottendeplads uden udsigt til at forbedre os. Konkurrenterne kørte virkelig stærkt og de udskældte BoP-regler er én ting, men vores konkurrenter gennemførte også uden store vanskeligheder, og det vinder altså racerløb. Vi havde håbet på mere, men over hele løbet må vi blot erkende, at vi ikke havde farten til at kunne matche modstanden fra især Ford og Ferrari – uanset vores ambitioner.”

Mens WEC-serien holder sommerferie forud for næste afdeling i VM-serie på Nürburgring den 24. juli, drager Michael Christensen allerede i næste uge af sted til en unavngiven racerbane for at teste Porsches nye GT-racer til den kommende sæson.