Thys hurtigste teenager deltager i den asiatiske langdistanceserie sammen med sit engelske team, RLR Msport, når mesterskabet køres over fire afdelinger i februar måned på henholdsvis Dubai Autodrome og F1-banen Yas Marina i Abu Dhabi. Bilen bliver den velkendte Ligier LMP3-bil, som dannede grundlag for Malthes flotte resultater på de europæiske baner i fjor.

Mens mange racerkørere har lagt hjelmen på hylden frem til april måned er det lykkedes racerkøreren fra Sennels ved Thisted at sikre en plads i sit faste team, så vinterpausen ikke bliver for lang. Grundet de imponerende resultater i denne sæson har teamet bedt deres danske topkører om at træde til i det asiatiske mesterskab.

“Det er en fed mulighed at få her i vinterpausen, især fordi muligheden er opstået på baggrund af mine resultater og ikke baseret på kroner og øre. Det bekræfter mig i, at det er muligt at nå helt til tops i motorsport, hvis jeg fortsætter min udvikling som hidtil”, siger Malthe Jakobsen, som kommer til at dele bilen med to kørere.

Den ene medkører er amerikanske Max Hanratty, som er et vellidt navn på de amerikanske baner, og som i 2017 og 2018 deltog i European Le Mans Series. Hanratty har også god erfaring fra de to baner, som mesterskabet afvikles på – aktuelt har han netop deltaget i et 24 timers-løb i Dubai.

Ligesom Hanratty har holdets tredjemand, Bashar Mardini, masser af erfaringer fra de mellemøstlige racerbaner. Ikke mindre end seks 24 timers-løb på Dubai Autodrome har Mardini med i rygsækken. De erfarne medkørere er en fjer i hatten for Malthe:

“RLR tager ikke til Abu Dhabi bare for at være med. Vi tager afsted for at vinde – ikke mindst fordi en sejr i mesterskabet udløser én af de eftertragtede pladser på Le Mans til sommer”, fortæller Malthe, som dermed har en anseelig gulerod at jagte.

“Jeg er ikke blevet lovet noget, men hvis teamet får en plads på Le Mans er det ikke utænkeligt, at mit navn kan stå på bilen” lyder det forsigtigt fra Malthe.

På grund af coronarestriktioner afvikles de fire løb i Asian Le Mans Series på to baner over to weekender. Det betyder at der hver weekend skal køres to løb på samme bane – et intenst program for den thy’ske kører:

“Det bliver vildt spændende med et program, hvor jeg både får prøvet at køre løb i mørke og med nye medkørere. Jeg har aldrig kørt på hverken Dubai Autodrome eller Yas Marina før, så det bliver samme fremgangsmåde som jeg har brugt det meste af sidste sæson – hurtigt ud og lære banen og finde tempoet”, fortæller Malthe, som kan se frem til masser af tid bag rattet i februar måned. 

Malthe kan med teamets kørersammensætning se frem til at tilbringe omkring halvdelen af de fire løb bag rattet på bilen. Noget, som giver god træning til den kommende sæson i Europa, som starter halvanden måned efter hjemkomsten fra mellemøsten.

Første løb i Asian Le Mans Series 2021 køres den 13. februar og vil kunne følges live på internettet her.

Løbskalender Asian Le Mans Series

13. februar – Dubai Autodrome
14. februar – Dubai Autodrome
19. februar – Yas Marina Circuit
20. februar – Yas Marina Circuit

Foto: Xynamic Photography