Selvom IndyCars sæsonfinale på Nashville Superspeedway ikke var en succes set med danske briller, afsluttede de to danske Christian’er i serien sæsonen med flotte statistikker. Lundgaard og Rasmussen indtager nemlig begge en andenplads i point-statistikkerne på henholdsvis normale racerbaner og ovalbaner.

Kun den urørlige mester, Alex Palou, scorede flere point end Christian Lundgaard på vej- og bybaner. Lundgaard sluttede sæsonen med seks podieplaceringer – alle på de kringlede baner – og 431 point. Desværre betød en teknisk defekt på bilen, at Lundgaard måtte udgå fra sæsonens sidste løb, hvormed han ikke blot mistede chancen for at overhale den seksdobbelte mester, Scott Dixon, i kampen om en samlet tredjeplads i mesterskabet, men også blev overhalet af Andretti’s Kyle Kirkwood.

På ovalerne viste Christian Rasmussen sig at være blandt IndyCars absolutte elite, kun overgået af Lundgaards holdkammerat Pato O’Ward på point scoret. Ligesom i 2024 var Rasmussen blandt de bedste og mest underholdende ved Indy 500. Ugen efter stod han på podiet for første gang i sin IndyCar-karriere på Gateway-ovalen, mens han senere tog sin første IndyCar-løbssejr i Milwaukee på spektakulær vis, med adskillige overhalinger i løbets afsluttende fase.

Selvom det i gåsetegn kun blev en 13. plads i mesterskabet til Rasmussen har 2025 været et gennembrudsår for danskeren, der slog sin erfarne holdkammerat, Alexander Rossi, i mesterskabet, og også viste fine takter i højresvingene i en ECR-racer, der sjældent havde farten til at konkurrere mod topholdene.

Christian Rasmussen fik sit helt store IndyCar-gennembrud med sejren på Milwaukee Mile.

Roser fra internationalt sportsmedie

Danskernes præstationer i IndyCar er ikke kun blevet bemærket herhjemme. Christian Lundgaard bliver spået som en dark horse til mesterskabet næste år, mens Christian Rasmussen har trukket overskrifter hele sæsonen for både sine resultater og underholdende (og aggressive) kørestil.

Begge danskere får også rosende ord af det internationale motorsportsmedie The Race i deres rangering af kørerne for 2025-sæsonen. Christian Rasmussen indtager en 12. plads på listen, hvortil The Race begrunder:

“Rasmussen er nok IndyCars mest aggressive kører, men bortset fra sit uheld på første omgang i Nashville – hans eneste DNF på grund af et uheld i sæsonen – har han fuldført alle løb. Han har ryddet op i mange af de fejl, der plagede ham sidste år, og leverer fortsat for et team, der har været afhængigt af hans resultater. Og selv uden sejren havde han flere top-10-placeringer end holdkammeraten Rossi i år og var seriens næstbedste ovalkører.”

Lundgaard indtager fjerdepladsen på listen – et lille plaster på såret efter han mistede netop fjerdepladsen i sæsonafslutningen:

“IndyCars næstbedste kører på road courses i år, Lundgaard, har været fremragende for McLaren. Hans præstationer på ovaler kræver stadig arbejde, og det kan tage tid efter nogle hårde år hos RLL, men han gled direkte ind hos McLaren og gjorde noget, ingen andre har gjort – været på niveau med O’Ward i store dele af sæsonen. Han kunne være endt som nummer tre i mesterskabet uden sin DNF i sidste løb. En bragende succes og en klar retfærdiggørelse af, at McLaren hentede ham,” skriver The Race.

Han var tæt på flere gange, men løbssejren udeblev for Christian Lundgaard i 2025. Med seks podieplaceringer var han sæsonens anden bedste kører på road courses, kun overgået af Alex Palou.

Både Lundgaard og Rasmussen vender tilbage til IndyCar med deres nuværende hold, når 2026-sæsonen bliver skudt i gang d. 1 marts i St. Petersburg, Florida.