Lotus-teamet har valgt at udskyde brugen af deres nyudviklede dobbelte DRS, og vil tidligst tage den i brug til løbet på Suzuka senere i år.

Teamet havde ellers annonceret, at den nye DRS skulle have været i brug allerede på Spa. Men teamet fik ikke mulighed for at afprøve DRS’en, da de første to træninger regnede væk i Belgien.

– Selvom vi gerne vil have haft den (den  dobbelte DRS.red)til Monza – fordi det er den type bane der belønner en sådan ting – så har vi ikke konfigureret DRS-delen til at passe til Monza’s niveau af downforce, udtaler Lotus tekniske chef James Allison.

Teamet har i stedet for valgt at fokusere på den aerodynamiske opsætning på Lotus-raceren til løbet på Monza. Efter løbet i den kommende weekend venter Singapore, men det er ikke en bane, hvor man kan drage fordel af DRS. Så teamet regner med det først bliver på Suzuka-banen i Japan, at den dobbelte DRS vil komme i brug.

Hvorvidt det aerodynamiske setup kan kompensere for den nyeste DRS-teknologi, vil de frie træninger i morgen fredag give det første fingerpeg om.