Den absolut største klasse er LMP2 klanne, og der kommer ikke mindre end 23 biler til start på den legendariske Circuit de la Sarthe.

Den interessante er at 20 ud af 23 startende biler køre med Nissan motor, de resterende 3 køre med Judd eller Honda. Nissan har domineret klassen igennem de senere år, og er helt sikkert den bedste motor til klassen lige nu, men Hondaen lyder bare bedre.

Selvom Nissan dominere på motorsiden, så rummer klassen alligevel hele 11 forskellige konfigurationer i LMP2 klassen og det er Ligier JS P2 – Judd, Ligier JS P2 – Nissan, Oreca 05 – Nissan, BR01 – Nissan, Morgan – Nissan, ORECA 03R – Judd, Alpine A460 – Nissan, Gibson 015S – Nissan, ORECA 05 – Nissan, ORECA 03R – Nissan og Ligier JS P2 – Honda.

#G-drive - Marc Fleury MotorSport Photography
#G-drive – Marc Fleury MotorSport Photography

Alle 11 konstellation er hurtige, men der er dog teams som skiller sig ud fra mængden og det er Russiske G-Drive Racing, de to Alpine racing biler, teams Greaves Motorsport, Strakka Racing og Manor. Disse teams er blandt de bedste teams i feltet

Overraskelsen på testdagen var at det philipinske team Eurasia Motorspor og deres Oreca 05 – NISSAN var hurtigst med tiden 3:36.690, hvilet er væsentligt under 2015 pole position for klassen. Pole position i 2015 3:38.032 sat af KCMG teamt. Både Signatech Alpine og G-Drive Racing var under sidste års pole position tid på testdagen, så der kommer helt sikkert benhård kamp i denne klasse.

#36 Alpine LMP2
#36 Alpine LMP2

Udbryderne, der ikke køre med Nissan motor klarede sig lidt forskelligt. Det Amerikanske Michael Shank Racing some r Le Mans debutat, kommer til start med en LIGIER JS P2 – HONDA og de kørte 3:38.589 på testdagen, som er mere end godkendt for en debutant på banen. Hertil viste Honda motoren at den sagtens kan være med på pace.

Derimod skuffede de to Judd teams, som er Race Performance og SO24 ! By Lombard Racing. Begge JUDD teams kørte omkring 3:45.5, så de skal grave dybt I power posen, for at finde det rigtige pace frem.

Hvis jeg skulle have gættet på en vinder af LMP2 klassen før testdagen, så ville jeg have sagt Signatech Alpine, G-Drive Racing eller KCMG. Nu er verden anderledes , og heldigvis slet ikke forudsigelig, for nu kigger vi på et felt af Eurasia Motorsport, Signatech Alpine, G-Drive Racing, Manor, KCMG, Thiriet By Tds Racing, Michael Shank Racing, Baxi DC Racing Alpine, SMP Racing, Panis Barthez Competition og SMP Racing som alle har en realistisk chance for en sejr.

#49 MICHAEL SHANK RACING - LIGIER JS P2 ‐ HONDA
#49 MICHAEL SHANK RACING – LIGIER JS P2 ‐ HONDA

LMP2 klassen bliver et flat-out 24 timers race, med 100% pres på hele tiden. Det bliver klassen hvor selv små fejl på banen eller i pitten kan blive helt afgørende for slut resultatet.

Jeg ville meget gerne se den flotte blå Signatech Alpine racer vinde. På den anden side ville det være en kæmpe go’ histore hvis det nye Manor team, som udbryder af Formel 1 teamet.

Grundlæggende repræsentere LMP2 klassen det vi godt vil se, nemlig en klasse med mange biler, som på performance er meget ens. Det giver det absolut bedste racerløb man kan forestille sig, og derfor er denne klasse meget seværdig.

Jeg glæder mig til at se nose-to-tail fight hele vejen i den klasse, og hertil er bilerne jo med lyd, hvilket i min verden er meget vigtig.

Det bliver klassen hvor alt kan ske, og hvor vi bare skal nyde de meget tætte dueller.

Facebook gruppen for Danske Le Mans fansLe Mans folder