Den 84. udgave af 24 timers løbet på den 13.629 kilometer lange og legendariske Circuit de la Sarthe køres i den kommende weekend, og i LMP1 klassen er der 9 deltagende biler, hvoraf 6 af dem deltager i LMP1-H klassen og de resterende 3 deltager i LMP1-L.

Forskellen på de to klasser er er at LMP1-H klassen er biler med hybridsystemer og LMP1-L modellerne er lidt mere old-school teknologi, ofte kendetegnene ved at være privat teams.
De 6 LMP1-H biler fordeler sig på 3 teams og det er Porsche team, Toyota Gazoo racing og Audi sport team Joest, som alle er potentielle vinderbiler. Porsche team og Audi sport team Joest kommer begge med opdaterede 2015 biler, hvorimod Toyota Gazoo racing kommer med en helt ny model som de har kaldt Toyota TS050 ‐ hybrid.
Årets to første løb i World Endurance Championship har virkeligt budt på overraskelser med sejr til #2 Porsche efter diskvalifikation af den vindende Audi R18 i årets første løb på Silverstone, og med sejr til #8 Audi R18 på spa.
Det gennemgribende i tema i de to løb har været teknisk ustabil biler i LMP1-H klassen. På spa troede jeg længe på en relativ sikker sejr til Toyota, der kørte virkeligt stærkt på denne bane, syge turbo’er på begge biler sendte de drømme ud i mørket.
Både Porsche og Audi har også kæmpet væsentligt mere med teknikken i den første del af sæsonen, og det betød faktisk også at vi så Rebellion R-One – AER på 3. plandsen på Spa.
Jeg både tror og håber på at alle 3 LMP1-H teams har fået bedre styr på teknikken , så bilerne holder mere end 3 timer. Alle 3 teams har stor erfaring med Le Mans, og de ved godt hvad der skal til for at lave top resultater, men jeg er alligevel usikker på hvordan dette racerløb vi arte sig.
Der er ikke nogen tvivl om at Porsche er favorit til at tage både pole position, og sejren i løbet. Det er igen de regerende mestre i #1 der kandidere til begge, men mange ting kan blive anderledes.
Toyota Gazoo racing har helt sikkert bygget en hurtig bil, som under racepace helt sikkert kan følge med Porsche, men kan bilen holde? Vi ved godt at Toyota motorsport bor i Tyskland, og derfor også er under påvirkning en den tyske måde at gøre tingene på, desværre rækker det ikke hele vejen for Toyota, som ofte lige mangler the edge.

Testdagen, den 5 Juni gjorde os overhoved ikke klogere på hvordan performance er imellem det tre LMP1-H team. Til gengæld ved vi at Team by Kolles skiller sig negativt ud fra mængden med deres CLM P1/01 – AER. Den bil er helt sikkert blandt de flotteste i feltet, men håbløs langsom, med det gamle, og dog opdaterede Lotus chassis. Det betyder også at Rebellion Racing bør være sikre vindere af den LMP1-L klassen.
Hvem vinder så 24 timers løbet på Le Mans? Det letteste er at sige #1 Porsche 919, fordi den bil en vanvittig hurtig på hver eneste omgang den køre. Hertil tror jeg at Porsche har fået løst deres tekniske udfordringer, men er det nok?
Det sikre ville være at sige, at Audi vinder men igen halter det lidt med tophastigheden, men vi ved jo godt at Audi før har vundet Le Mans uden at have været den hurtigste bil på banen. Dog skal vi se på at Audi var hurtigst under testdag, uden at de producerede en prangende tid.
Toyota vil helt sikkert være med fremme i den første del af løbet, men spørgsmålet er om bilen holder?
Mit hoved siger at Posche vinder, og Le Mans hjertet siger at Toyota vinder.