Starten af Le Mans 2016 har været sprængfuld af aktion, så vi tager hul på en ny tråd her, så vi bevarer overskueligheden. Vil du opdateres på hvad der skete fra kl. 15 – 19.30 kan du læse HER
19:35
Heinemeier-Hansson fører nu AM!
19:38
Den førende Pro Ferrari er nu 3’er. Ford 68 og 69 er smuttet forbi.
19:49
Mark Webber i Porsche nr 1 har sat nogle hurtige, stabile omgangstider og har trukket 30 sekunder fra Toyota nr 6 og godt et minut til Audi nr. 8
19:52
Manor nr 44 – den førende i LMP2 spinner lige inden Dunlop broen, men er hurtigt igang igen. Samtidigt er GTE-AM Porsche nr 86 gået i stå i Forza chikanen (den første på Mulsanne).
20:05
Porsche nr 1 sætter hurtigste tid. 3:21,816
20:35
Drive Through til G-Drive nr 26 LMP2 for at tanke benzin med motoren tændt. Bilen køres af Rene Rast, Will Stevens og Roman Rusinov og ligger på 2. pladsen, inden straffen er kørt.
20:40
Christina Nielsen er på banen i Formula Racings Ferrari. Dermed har den første danske kvinde nogensinde deltaget i et Le Mans løb! Bilen ligger 11’er i AM-klassen.
20:52
Der er stadig spænding i LMP1. Porsche nr 1 kører lynhurtigt, men Toyota nr 6 følger med og kører en del længere på hvert stint. I øjeblikket er Toyota i front efter begge porscher har pittet. Porsche har pittet 7 gange, Toyota 6. Umiddelbart er Toyotaen kun 70% gennem sit stint.
Samtidig fuld pit-stop runde i GTE-Pro. Ford 68 stadig i front med Aston nr 95 på 5. pladsen.
20:56
Jan Magnussen meget frustreret over Corvetten. Balancen fungerer ikke for dem og de mangler power. I øjeblikket 10’er i klassen.
Scott Dixon og Sebastien Bourdais jagter Risi Ferrarien der fører i Pro 2 sekunder foran dem.
21:13
Toyota 6 tager sit pitstop – og beholder føringen! Dermed klar favorit til sejren som det ser ud nu. De kører markant længere på hvert stint.
Samtidig overhaler Ford 68 forbi Risi Ferrarien og overtager GTE-Pro føringen. Risi samtidig under pres fra Ford 69 om 2. pladsen. Top 3 i Pro adskilt af kun 2 sekunder!
21:20
Så kom Ford 69 også forbi Ferrarien.
21:37
Aston Martin 99 i gruset ved Karting svingene. Lå 10’er i AM klassen, men den plads tager Formula Racings danskerbil nu. Heinemeier-Hansson fører stadig klassen.
21:41
Magnussens Corvette har været en tur i grusset. Kørt af Ricky Taylor. Bilen er tilbage på banen igen, uden skader, men det spiller slet ikke for dem i år.
21:44
Ford 67 chrasher for enden af Mulsanne. Bilen var i forvejen bagerst i klassen, men kan få rigtigt svært ved at komme på banen igen.
21:46
Corvette 63 pitter – Taylor ud, Garcia ind. Nye dæk og benzin efter turen i sandkassen.
21:55
Ford 67 i garagen. De har haft et elendigt løb, med gearkasse problemer allerede inden løbet startede. De ligger nr. 59 total.
21:57
Lyn-tur i garagen for Ford 67. Den er på banen igen.
22:19
KCMG LMP2eren med nr 47 står stille ude på banen. Problemet er ukendt, men ikke et crash. Bilen ligger/lå treer i klassen.
22:31
Formula Racing i pit. Christina Nielsen hopper ud efter sine to første Le Mans stints nogensind. Mikkel Mac hopper ind – planen er så vidt vides at han tager 3 stints, inden Johnny Laursen overtager i nat. Ligger 10’er i AM-klassen.
23:15
Porsche 1 i garagen. Lå på 3. pladsen. Problemet er ukendt men de har hevet fronten og hjulene af den. Brendon Hartley ude af bilen. Han nåede kun 1 omgang før der opstod et problem igen.
23:28
SAFETY CAR – To GTE-AM biler holder i sandkassen. Hhv. Aston Martin nr 98 i Porsche kurverne og AF Corse Ferrarien med nr. 83 for enden af Mulsanne.
23:29
Ford nr 66 har taget pitstop på over 5 minutter. Dermed Aston 95 oppe på 4. pladsen i GTE-Pro!
23:41
Stadig Safety car. Porsche nr 1 stadig i pit. Ferrari 71 i garagen fra 5. pladsen i GTE-Pro. Skidt for dem, men godt for Aston 95 der udbygger 4. pladsen markant, og for Michael Christensen og hans Porsche der overtager 5. pladsen i klassen.
Aston Martin udnytter safety car perioden til at lave en rutine-udskiftning af bremserne.
23:53
Og der køres race igen!
Og sammen med safety car’en kører den førende Toyota i pit. Hvorfor den ventede til efter safety car perioden står hen i det uvisse…
23:56
Og Toyotas pit-brøler koster dem føringen! Bilen kommer ud lige foran Porsche nr 2, som smutter forbi i første Mulsanne chikane. 9 timers racing er klaret og der er kun marginaler mellem 1 og 2.
23:59
Magnussen er i Corvetten. Er på 10. pladsen i klassen.
00:12
Toyota har taget deres 10. rutinestop for 10 minutter siden, og Porsche tager nu deres 11. Holder takten kan Toyota kører løbet med 2-3 færre pitstop end Porsche og Audi!
00:28
Porsche #1 tilbage på banen. De ligger 26’er total, 18 omgange efter den førende Toyota.
00:29
Den når en halv omgang så kører den langsomt på Mulsanne. Det er virkelig op af bakke for Brendon Hartley i #1.
00:56
Safety car – årsagen er Porsche nr 91 med Kevin Estre bag rettet. Motoren eksploderet i en sky af røg og olie. Der skal tørres op!
01:18
Lidt regn på dele af banen – ikke noget voldsomt.
01:27
Safety car ind.
04:30
Kobayashi i pit med en skade på bilen. Den har ramt noget den ikke skulle ramme. Ca. 25 sekunder ekstra tid i pitten.
05:30
Efter en rolig nat på Le Mans begynder himlen så småt at lysne i det franske.
05:35
Kvik opdatering: AM 95 stadig 4’er i klassen men Ford 66 kommer tættere på. Michael Christensen er nr. 7 mens Magnussens Corvetter er 9’er.
I AM er Heinemeier-Hansson lige nu 2’er. De har skiftet mellem den position og føringen i efterhånden rigtig lang tid. Mikkel Mac er i Formula Racing Ferrarien nu, og er i øjeblikket 9’er.
05:44
Toyota #6 fører, 5 sekunder bag er Toyota #5. 6 sekunder bag den finder man Porsche nr #2. 11 sekunder mellem top 3 efter næsten 15 timers race!
06:58
Milner sætter Corvette 64 i autoværnet li Esses lige efter Dunlop broen. Det ser slut for Magnussens holdkammerat.
07:13
Den kinesiske LMP2’er med #35 er i væggen i første Mulsanne chikane. Krydsede sandkassen og ramte betonvæggen på den anden side. Den er godt smadret og kan ikke køre tilbage til pitten. Bilen lå 4’er i klassen.
07:17
ByKolles LMP1 med ild omkring udstødning/lige foran højre baghjul. Officials slukker. Holder i Porsche kurverne.
07:25
SAFETY CAR – Vi har LMP2’ere i sandkasserne i hhv. Mulsanne Corner og Indianapolis. Den ene er #46, der lå på 2. pladsen i klassen. Surt!
07:46
Grønt flag!
08:50
Mikkel Mac skriver en del om sine oplevelser på Le Mans på hans facebook-side. Følg ham HER
09:19
Audi 7 i pit igen, igen. Det er helt uvant at se Audi så dårligt kørende på Le Mans. Alt imens kører Toyotaerne klippestabilt i front. #5 har overtaget føringen fra #6 og Porsche #2 er også med. Pitstop runderne vender top 3 på hovedet og alt er stadig åbent. Fantastisk løb i år!
09:28
GTE-AM Corvette #50 taber bagenden i Porsche kurverne. Ender i sandkassen, uden store skader på bilen. Heldigt!
10:29
Joey Hand i Ford nr 68 overhaler Risi Ferrari nr 82 – ny mand i føring i GTE-Pro!
10:31
Pitstop for Formula Racing. Laursen ud, Nielsen ind.
11:06:
Tommy Milner meldes OK efter hans crash tidligere på morgenen. Det sendte de forsvarende GTE Pro-vindere i Corvette #64 ud af løbet.
11:49:
Aston #95 er lige kørt i pit med en punktering. Ikke en ønskesituation for det engelsk/danske team.
12:15:
Stephane Sarrazin kører Toyota #6 i garagen fra 3. position. Toyotaen er ikke umiddelbart truet bagfra, da den nærmeste konkurrent er Audi #8, som er 13 omgange nede. Til gengæld ligner det enden på Toyotas chance for at tage historiens første japanske 1-2-sejr.
12:47
Formula Racing i garagen igen. Bilen havde problemer med kraftige vibrationer.
12:54
Formula Racing ude igen. Mikkel Mac nu i bilen.
12:55
Porsche nr 1 spinner næsten i pit-indkørslen.
12:58
Formula Racing og Mikkel Mac tilbage i garagen. Der er noget galt de åbenbart ikke kan lokalisere.
13:07
Formula Racing tilbage på banen. Der var problemer med bundpladen, der har fået for mange tæsk på curbs. Bilen skulle fungere nu, men nu skal de bare gennemføre.
14:54
“I HAVE NO POWER, NO POWER”
Katastrofe melding fra den førende Toyota, 1 minut foran Neel Jani.
15:56
Neel Jani overtager føringen . Toyota nr 5 går i stå med én omgang tilbage!
15:00
Porsche nr 2 vinder årets Le Mans. Enorm jubel i Porsche garagen, tårer hos Toyota.
Stort tillykke til Romain Dumas, Marc Lieb og især Neel Jani der virkelig har kørt mange timer i bilen. Det er Porsche sejr nr. 2 i træk, mens Toyota igen igen mister Le Mans sejren i sidste øjeblik. Der har i årevis været snak om en forbandelse der tilsyneladende hviler over Toyota på Le Mans, og de sidste 5 minutter af årets løb gør næsten en overtroisk.