Her er zonerne på Le Mans-banen, hvor hybridbilerne kan opsamle energi. Klik for stort kort

Når det 80. 24 Heures du Mans køres om lidt over to uger, så bliver det med en række nyheder på gridden.

Som bekendt stiller Toyota og Audi op med hver deres bud på hybridteknologi. Til fælles har de dog, at de opsamler energi under nedbremsning til brug under accelerationerne.

Derfor har ACO og FIA nu offentliggjort, hvor Tom K. og de øvrige hybridbrugere kan udnytte nedbremsningerne med hybridteknologien.

På Circuit de la Sarthes 13,629 kilometer er der syv zoner, hvor nedbremsningerne er kraftige nok til at kunne opsamle energien.

Det gælder Dunlop chicane, Forza Motorsport chicane, Michelin Chicane, Mulsanne corner, Indianapolis Corner, Porsche Corner og Ford Corner.

Ifølge reglementet er der et maksimum på 500 kilojoule, der kan blive opsamlet i hybridanlægget. Opsamlingen sker i zoner 50 meter før ovennævnte sving.

I Audis tilfælde, hvor energien bliver overført til forhjulene på Audi R18 e-tron quattro #1 og #2, må overførslen først ske ved 120 km/t. I Toyotas tilfælde kan de to TS030 udnytte de ekstra kræfter på baghjulene med det samme.