Der var banerekord, gode titelforsvar og store skuffelser ved årets første DEC-løb

Sæsonpremieren i Danish Endurance Championship rummede det hele. Da den danske langdistanceserie afviklede sine to første mesterskabsløb i forbindelse med NTG Åbningsløbet på FDM Jyllandsringen, skete det både med titelforsvar, skuffelser og en ny banerekord.

Banerekorden leverede Mikkel O. Pedersen, Struer. Ja, faktisk leverede han flere af slagen. Han delte en Porsche 911 GT3 R med Walter Trabjerg, Tørring. I lørdagens heat var det Walter Trabjerg, som startede i bilen, og da Mikkel O. Pedersen overtog den, fik han i trafikken kørt en omgangstid på 1.05,862. Det var ny banerekord for Danish Endurance Championship på FDM Jyllandsringen, men dagen efter satte VM-køreren også ny absolut banerekord på banen.

Mikkel O. Pedersen sad her bag rattet af bilen fra start. På løbets anden omgang tilbagelagde han en omgang på 1.05,364, hvilket var ny absolut banerekord. Omgangen efter resulterede i en ny absolut banerekord. 1.04,862 hed tiden. Det er den hurtigste omgangstid, der er sat under et løb på FDM Jyllandsringen, og meget tæt på den tid på 1.04,100, som Kasper Andersen tilbage i 2009 satte under en opvisningskørsel i en Formula Superleague-racer.

Banerekorderne gav dog ikke Mikkel O. Pedersen og Walter Trabjerg sejren i de to løb. Begge gange blev de overgået af Ronnie Bremer, Lyngby, som i sin sorte KTM GT2 fik kørt længst over de to 50 minutter lange løb, selv om han undervejs blev idømt en stop-and-go-straf for at have brugt to tiendedele af et sekund mindre end tilladt ved et pitstop. Division 5-mestrene Ronnie Bremer og Racing Lab kunne dermed som de eneste af 2022-mestrene bringe sig i front for deres titelforsvar.

I division 4 indledte Michael Nielsen, USA, også sit titelforsvar i den BMW M4 GT4, han sidste år tog titlen med, men de to løb på FDM Jyllandsringen udløste dels en anden- og en tredjeplads, for to andre hold var hurtigere. Søskendeparret Nanna og Martin Hald Gøtsche, Hedehusene, måtte nøjes med en tredjeplads i lørdagens løb, mens de sejrede i det søndagens løb. Men division 4 har i år fået flere deltagere, hvor Semler Premium Motorsport med Gustav Søderberg Krogh/Jesper Carlsen, Vedbæk/Varde, med en sejr i lørdagens løb har stemplet ind i titelkampen.

Team Far & Søn – Søren Behnfeld/Rene Nielsen, Aabenraa – havde sidste år en nærmest perfekt sæson, hvor de i deres Peugeot RCZ sluttede i top 4 i hvert eneste løb og formåede at sikre sig titlen i division 2 inden finalen. I år drillede mekanikken i bilen. Den holdt ofte stille i pitten, og det var i stedet Dan Agro Racings Kaare Frogne, Roskilde, som i sin tilsvarende model kunne vinde divisionen i begge løb foran sin nye teamkammerat Marco Dahl, Aarhus, som i det ene løb var tæt på at tage sejren.

Sidste års mestre i dels division 1, dels division 3 har valgt ikke at forsvare deres titlen.

Division 1 blev derfor et opgør mellem debutanten Rasmus Jørgensen, Vemmelev, i sin Suzuki Swift og Lasse van der Ploeg/Lasse Schröter, Vojens, i deres Volkswagen Scirocco. Sidstnævnte racerbil tilbagelagde ikke en eneste omgang i de to tidtagninger, men var bedst over de to løb.

I division 3 blev man vidne til en hård og tæt kamp. Til tider for tæt. Et bremsesvigt sendte lørdag eftermiddag den Mitjet-racer, som Henrik Møller Sørensen, Vejle, kørte, ind i siden på SF Racings Peugeot 308 TCR, og begge racerbiler fik så store skader, at de ikke kunne være med søndagens løb. Her fik Frederik Normann, Viborg, oprejsning for alle de tekniske problemer, han dagen forinden havde haft med sin BMW M3 E46, så han kunne tage divisionssejren, men det er dog Sally Racings familieteam – Mikkel og Peter Obel, Kalundborg – som fører divisionen an.

Tredje og fjerde løb i Danish Endurance Championship køres i midten af juni på Ring Djursland.

Foto: Henning Smed Madsen