Tekst og foto: Åge Keseler Kirketerp

Trioen Asger Thierry, Christian Sørensen og Per Bøgelund var oprindelig importør i Skandinavien af den britiske Arion S2-racer, som er udviklet af den britiske motorcykel-multikunster, Andy Bates. Nu viderefører de danske ildsjæle den britiske racervogn.

Arion S2-æraen i Danmark blev grundlagt af ildsjælen Asger Thierry: ”Jeg har ingen evner og heller ikke interesse for at skrue i mekanikken. Herved er racing i en Lotus Seven absolut ikke den nemmeste indgangsvinkel til asfaltbanesporten,” fortæller han. ”Det var desuden ikke muligt at spotte en fabriksny racer, som var til salg. 2016 blev min rookie-sæson, som jeg kørte i en lejet Lotus Seven. Samtidig checkede jeg markedet for Roofless Sportscar Racing europa-wide, og jeg faldt pladask for Arion S2’eren, som havde vundet mange løb og sat utallige banerekorder i England. Medvirkende var også Andy Bates’ jordnære charme og entusiasme for motorsporten.”

2017 bød på debut for den nye racer i Danmark.

”Overfladisk set er Arion S2’eren blot en kopi af en Lotus Seven med fuldt bodywork ud over alle fire hjul. Der er dog en verden til forskel i undervognen, som åbner op for alle til faget hørende justeringsmuligheder omkring støddæmpere, fjedre, hjulindstillinger og krængningsstabilisatorer. Den største forbedring spottes i forhjulsophænget, som inspireret af formelracere byder på indenbords rokkearme samt dobbelt justerbare støddæmpere,” fortæller Asger Thierry.

Christian Sørensen har hjemkørt flere DM-medaljer i Lotus Seven, og horsensianeren prøvede i 2020 kræfter med Arion S2: ”De to biltyper er pænt jævnbyrdige, hvad angår omgangstider og performance. Personligt fik jeg desuden bevist, at der gemmer sig ubrugt potentiale i opsætning af undervognen, specielt hvad angår nedbremsninger og svinghastigheder, idet jeg scorede heatsejre både på Padborg Park og Ring Djursland.”

SUPPORT I FRONTLINJEN

Til 2018-sæsonen blev danskerne importør af den britiske racer med firmaet Arion Racing Scandinavia. Asger Thierry ser tilbage: ”Hensigten har været at bringe supporten helt frem til motorbanerne, således at alle reservedele – motorer, bremser, hjulophæng, fælge osv. – er til rådighed i pitten. Vi er nu oppe på fem danske kørere i klassen, men desværre har covid-19 forsinket os noget i markedsføringen.”

Sidstnævnte udtalelse er nok kandidat til årets jyske underdrivelse, idet danskerne nu har overtaget den fremtidige produktion af Arion S2…

Per Bøgelund er hovedansvarlig for opbygning af lager-logistikken: ”Andy Bates tænkte 24/7 på at spotte forbedringer på Arion S2-raceren samt egne motorsports-projekter på basis af motorcykelmotorer.

Sammen med to dedikerede kollegaer foregik produktionen håndholdt i en stor lade, som garanteret ikke havde set en malerpensel i dette årtusind. Al likviditeten i hans firma blev brugt til videreudvikling samt deltagelse i eget race. Coronaen satte derfor en effektiv stopper for firmaet, idet kunderne forsvandt i et enkelt snuptag. Han ønskede imidlertid en sober nedlukning, hvorfor vi blev tilbudt at føre Arion S2 fornuftigt videre. I lighed med andre entusiast-firmaer havde der ikke været lagt tyngde på lagerstyringen, hvorfor de i alt 600 varenumre skulle opbygges og beskrives fra scratch.”

OMVENDT RÆKKEFØLGE

Christian Sørensen oplevede tilsvarende udfordringer omkring tilvirkning af dele og komponenter på raceren; ”Det blev grundlæggende besluttet, at fabrikationen af enkeltdele i Danmark skulle foregå hos underleverandører. Dette krævede overførsel af arbejdstegninger til CAD/CNC. Mange komponenter var som sagt håndlavede, hvorfor nogle af tegningerne kun var lagret inde i briternes hjerner. Derfor var slutløsningen at 3D-scanne hele molevitten hos Tick CAD i Horsens, og herefter foretage en såkaldt reverse engineering. Det svarer lidt til at rekonstruere en kageopskrift ud fra det færdigbagte produkt.”

”Vi har endnu ikke fabrikeret vores første danske karosseri,” konstaterer Asger Thierry. ”Det sker dog inden for nær fremtid. Sammenkoblingen af de enkelte del-elementer er blevet kvalitetskontrolleret på computeren. Karosseriet er et stort 3D-puslespil, hvor utallige tappe og taphuller holder tingene på plads i samarbejde med jiggen, hvorved man undgår usmukke omsvejsninger.”

Den regerende danske mester i Seven Racing, Carsten Lauridsen, er også tilknyttet Arion Racing Scandinavia. Med basis i sit firma Carstens MC er han ansvarlig for at holde øje med teknikken samt vedligehold af motorer. Sydvestjyden blev portrætteret i Autosport #6/2020: ”Jeg slipper lidt tøjlerne i projektet for at lægge lidt flere organisatoriske kræfter i Seven Racing. Her tegner 2022 virkelig lovende med 14 kørere, som bliver bakket op af fem Arion S2-teams.”

”Den unikke undervogn skulle helst også bane vejen for, at unge kørere kan lære om opsætningen af en rigtig racer til den enkelte bane og deres personlige kørestil,” konstaterer Asger Thierry. ”Erfaringerne fra England og Danmark viser, at raceren er billig i drift og meget driftssikker. Således har Andy Bates udviklet et specielt bundkar til motoren, så der altid er optimalt olietryk, hvilket ellers kan være et problem for motorcykelmotorer i lange sving. Han blev således VIP-inviteret til Honda Motorsport i Japan, som undrede sig noget over, at deres fabriksracere ikke kørte helt så mange kilometer på en renovering som Arion S2’eren.”

ENGLAND SKAL TILBAGEEROBRES

Arion-trioen blev tvunget til at beskrive alle tekniske detaljer, og herefter omforme dem til et forståeligt sprog: ”Vi havde selvfølgelig påregnet, at vi bare oversatte det engelske reglement direkte med småjusteringer, men det fik vi nej til af DASU’s banesportsudvalg. Som et lille plaster på tidsforbrugssåret har vi oplevet, at vores tekniske reglement nu bliver anvendt som positiv reference og trendsætter.”

Danskerne er ydmyge omkring fremtiden, og Asger Thierry er en rutineret forretningsmand: ”Vi er økonomisk velkonsoliderede, hvorfor vi i budgetterne har taget højde for eventuelt kommende pandemier! Vi retter samtidig øjnene mod det norske motorsportsmarked, hvor Roofless Sportscar Racing er godt etableret. Først og fremmest er ambitionerne at forøge antallet af Arion-racere i Danmark, og derefter at generobre markedsandele i England. Det kan blive rigtig cool.”

En sidekørende forretningsmodel er endurance-race. I Arion S2 anvendes en Honda Fireblade på 185 hk. I DEC-versionen Arion S3 har køreren lidt flere hestekræfter at jonglere med i form af en Suzuki Hayabusa-motor på 197 hk.

Denne artikel er bragt i Autosport #6 2021. Autosport er Danmarks eneste dedikerede bilsportsmagasin, og du kan modtage det ved at blive medlem af en af klubberne i DASU. Find din klub her.

  • Igennem en række år har Arion S2-racerne huseret på de danske racerbaner. Nu er produktionen af dem også flyttet til Danmark.
  • Da der ikke fandtes detaljerede tegninger, måtte man ty til reverse engineering, hvor et chassis blev skannet og derefter digitaliseret